Hej!

har totalrenoverat mitt timmer hus och nu har jag fått problem med kondes i taket. taket är byggt enligt följande.

*Plåt
*Läkt å gles
*takpapp
*råspont
*2tum luftspalt (som är ventilerad i nock "uppåt" ej mot sidorna.
*kondensplast
(här imellan är problemet..)
*3x145 isolering rockwoll.
*åldersbeständig plast
*gles
*innertak

Jag har full takhöjd i hela huset så det finns ingen "kallvind" eller dyligt då innertaket är spikat i takåsarna.

mitt problem är att jag får kondes mellan isoleringen och kondensplasten.. detta gör att isoleringen blir piss blöt och att 1x145 rockwoll är genomblöt.

Vad har jag gjort för fel?
Vad kan jag göra för att bli av med kondenseringen?

Tack på förhand

Roine
 
Roine skrev:
Hej!

har totalrenoverat mitt timmer hus och nu har jag fått problem med kondes i taket. taket är byggt enligt följande.

*Plåt
*Läkt å gles
*takpapp
*råspont
*2tum luftspalt (som är ventilerad i nock "uppåt" ej mot sidorna.
*kondensplast
(här imellan är problemet..)
*3x145 isolering rockwoll.
*åldersbeständig plast
*gles
*innertak

Jag har full takhöjd i hela huset så det finns ingen "kallvind" eller dyligt då innertaket är spikat i takåsarna.

mitt problem är att jag får kondes mellan isoleringen och kondensplasten.. detta gör att isoleringen blir piss blöt och att 1x145 rockwoll är genomblöt.

Vad har jag gjort för fel?
Vad kan jag göra för att bli av med kondenseringen?

Tack på förhand

Roine
Trist problem du fått. Hade aldrig hört talas om kondensplast och googlade lite snabbt. Som jag förstår det ska den plasten läggas under plåten i helt oisolerade utrymmen som tex uthus och där inget underlagstak med papp finns. Plasten hindrar då att kondensen från plåten droppar ner på golvet eller vad man nu har där under.

Låter inte riktigt i mina öron tyvärr att innefrån sett första ha plast, sen isolering, sen plast igen. Du kapslar ju in isoleringen då. Skulle fukt leta sig in i isoleringen genom hål i ångspärren så finns ju ingen chans i världen för fukten att ta sig ut ur isoleringen. Det är ju därför man har en luftspalt mot yttertaket; så att eventuellt fukt kan leta sig bort och inte ligga och gotta sig mig råsponten.

Känns illa att säga det, men risken är att du får riva bort innertak och isolering. Du kan få otrevliga skador på sikt och dessutom har du nog riktigt dåligt isoleringsvärde i den blöta ullen nu skulle jag tro.
 
Du har en poäng där.. någon som har fler förslag?

Roine
 
apotekarnes
Den övre plasten måste bort naturligtvis. Varför ha luftspalt om fukten innifrån stängs in ändå. Då förvärrar bara luftspalten problemen eftersom vinden kyls ur. Ta bort plasten och se om fukten kan torka upp av sig själv. Om det går att krypa omkring på vinden kan du ju alltid inspektera och kasta bort bara det som är väldigt blött och låta resten torka på plats. Ett element och en avfuktare kan kanske göra susen.
 
Jag är med Apotekarn å Cederbusch i denna fråga..
Ingen plast mellan luftspalt och isolering..Den enda plast du ska ha är den närmast innemiljön, dvs den åldersbeständiga du har direkt bakom innertaket,
"Kondensplasten" skulle kanske kunna ersätta råsponten och takpappen t.ex, men då med luftspalt till isoleringen..
Är det ett fritidshus som står ouppvärmt stora delar av året röstar jag bort plasten helt
 
Redigerat:
1. "kondensplasten" måste bort!

2. Du har visst en kallvind - det är din 2 tums luftspalt! Det utrymmet beter sig precis som en kallvind, dvs du har daggpunkten därinne. Inte bra.
 
  • Gilla
stalmannen
  • Laddar…
tackar för alla svar, i morgon blir det att försöka riva ur plasten i luftspalten.. uff.. trångt.. å blött ;)
 
Consensus skrev:
1. "kondensplasten" måste bort!

2. Du har visst en kallvind - det är din 2 tums luftspalt! Det utrymmet beter sig precis som en kallvind, dvs du har daggpunkten därinne. Inte bra.
Måste passa på att fråga dig Consensus. Du pratar i flera trådar om detta med kallvind och klimatvind. Om förutsättningarna är sådana att isolering utifrån inte är aktuell pga anledning, skulle du då förespråka att isolera innefrån mot undertaket helt utan luftspalt med en trä eller cellulosabaserad isolering, tex lösull?

Tacksam för svar.
 
Roine skrev:
tackar för alla svar, i morgon blir det att försöka riva ur plasten i luftspalten.. uff.. trångt.. å blött ;)
Som jag förstår ditt inlägg så har du öppet till nock. Hur i hela världen upptäckte du problemet, och hur ska du ta bort plasten? Intressant att följa.
 
cederbusch skrev:
Som jag förstår ditt inlägg så har du öppet till nock. Hur i hela världen upptäckte du problemet, och hur ska du ta bort plasten? Intressant att följa.
Då jag inte byggt klart min bro än så såg jag att det droppade vatten ifrån plasten mellan isoleringen och luftspalten. dock kom vattnet på undersidan plasten istället på plasten som jag gärna hade hoppats..
Lösningen blir att jag tar en mattkniv med krok och sätter på en pinne. min luftspalt är 2" så jag har ju lite utrymme på mig.. sedan är det bara att skära å se glad ut. den blöta isoleringen skärjag ut längst ner vid takfoten och byter och den som sitter hägre upp undertaket får bli kvar, kommer att hålla koll på den så att den självtorkar nu när den fuktiga luften kommer ut uppe i nock via ventilatonen där.. blir ju lite rivning vid takfoten då jag byggt igen där för nån månad sedan.. men efter att renovera hela huse har jag lärt mig att skruva är jävligt bra.. särskilt om man tycker om att göra om ;)

Bygg först... gör om sen.. :rolleyes:
 
Bra princip som jag tror att jag ska följa. Jag är en snål j**el så därför brukar det bli spik. Men har också fått göra om ibland och då är det inte kul att stå och bända spik.

Hoppas att du får ordning på´at. Jag har hört att mineralisolering kan ha svårt att torka upp så ge det lite tid. Om fukten inte ger sig tror jag faktiskt att du bör göra om på riktigt. Eller så smäckar du på innertak och pratar aldrig mer om saken. :)
 
cederbusch skrev:
Måste passa på att fråga dig Consensus. Du pratar i flera trådar om detta med kallvind och klimatvind. Om förutsättningarna är sådana att isolering utifrån inte är aktuell pga anledning, skulle du då förespråka att isolera innefrån mot undertaket helt utan luftspalt med en trä eller cellulosabaserad isolering, tex lösull?

Tacksam för svar.
Hej! Nix, i min mening låter det inte vettigt. Du har fortfarande daggpunkten innanför undertaket. Luftspalten ser åtminstone till att din kallvind torkar upp sommartid.

Isolering på utsidan är det bästa. När snön låg på taket i decimetertjocka drivor under februari-mars i år så sjönk Rh till humana nivåer på min kallvind. Utan snön så följde Rh i stort sett klimatet utomhus (med viss tröghet förstås).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.