Nån som kan rekommendera en bra mäklare i Sundsvall?
Vi har en mysig liten etta BR där som ska säljas nu i vår...
 
Inte det?
Då blir det Föreningssparbanken! :p

 
Strunta i mäklaren!
Vi sålde nyss vår lägenhet i Sundsvall, privat. Gick hur bra som helst :)
/Ulrika

 
Hmm...låter ju bra att spara 10 puppsingar... 8)

Några tips?
 
hm. Muntergök där... ;)
 
;)
Kan muntra upp Dig med egna erfarenheter, visserligen från Stockholm, men ändå..
Sålde min egen lägenhet om 1,5 rum själv, liknande standard i lägenheten ovanför, men den gick med mäklarens hjälp med 15 tusen plus efter avdrag för mäklararvodet.
Sålde min Mors lägenhet och alla trodde jag var mäklare först eftersom det då stod ett annat namn på dörren. Sedan ändrades attityden när de förstod släktskapet. Inställningen visade sig vara att de tror att man har bråttom/är tvungen att sälja/har köpt något nytt och då kan man pressa på/utnyttja situationen. När jag berättade att Mor hade en lägenhet och bara pendlade till denna, så förstod de att det inte var bråttom och ställde sig i "kö" och var beredda på budgivning. De kände att jag var "kall" inför försäljningen och inte riktigt beroende som jag var vid min egen försäljning...

Som köpare av 2 olika lägenheter i Stockholm genom åren, så har jag känt som kund/köpare att det är lättare att ställa lite mer "pressande" frågor om ekonomin och övriga saker, men till en ägare kunde det kännas halvt "oförskämt" att fråga hur underhållet skötts mm. ...

Ovanstående måste nog gälla i ännu högre grad vid försäljning/köp av ett hus
;)

Helena med.........
S...... S.....
 
Hej igen.
I vårt fall så visste vi hur mycket vi ville ha(hade även haft en mäklare där för värdering), men hade inte bråttom(börjar ju inte bygga än på några månader... :surprised:) och det sa vi till de som var intresserade.
Så dom visste att om vi inte fick det vi ville ha nu så satt vi inte i sjön för det.
Nu blev det istället så att det gick snabbt och vi får bo hos mina föräldrar i några månader, gratis men den psykiska hälsan kan nog få sig en knäck :p

Sen tror jag att det är stor skillnad på att sälja utan mäklare i Stockholm och Sundsvall, håller fast vid att i Sundsvall kan du nog försöka själv!

 
För sent! :)
Vi tog Föreningssparbanken. Det blir omöjligt att klara utan mäklare eftersom vi bor i Stockholm...dottern som bor där klarar nog inte av det där själv :-/

Tack för tipset!
 
Hur skulle husmarknaden se ut om mäklararvoden skulle delas mellan köparen och säljaren?

I mitt land fungerar det så. Resultatet blir att både köparen och säljaren pressar priserna för mäklararvoden.
 
I det här fallet kostar mäklaren 10000. Vi kommer att få ungefär 65000 för lägenheten. Det är tamejfan hutlöst.

Men, är mäklarkostnaden avdragsgill vs reavinsten?
 

:)
Ja, så har det varit i många år då det ju är en försäljningomkostnad för att få ut vinsten. Men jag har inte kollat hur det är idag, men det vet Föreningssparbanken som är skyldiga att för sitt arvode även göra en prel. deklaration för försäljningen
hälsar
Helena med.....
S..... S.....
 
Ja du drar av mäklarkostnaden för att få fram inkomsten. På www.rsv.se kan du läsa om allt detta i broschyren "Försäljning av bostadsrätt", Broschyr RSV 321.
 
Tack så jättemycket för tipsen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.