Hej
Jag har ett badkar som jag vill bygga in, det är dock så att det egentligen inte är till för inbyggnad, det är ett gustavsbergs kar med halvfrontstativ.
Någon som har ett bra förslag på hur man bygger in ett sånt här kar? Det går inte att köpa till fötter till detta enligt gustavsberg.
Hur gör jag?
 
  • Bath.1300-1700.HP_rdax_203x135.jpg
Om du googlar på inbyggt badkar eller built in bathtub och klickar på "bilder" så får du massor med fina (och mindre fina) exempel. Funderar du på att klä in med trä, klinker/kakel eller mura in?
 
Det badkaret kommar aldrig kunnas att byggas in.

Det måste finnas fötter under badkaret som du själv skriver.

Ta ifö Caribia hade varit ett bättre badkar att använda.
 
Jag ser inte varför det inte skulle gå, jag har ett liknande kar men från svedbergs, det är ett kar som hänger på en ställning, jag reglade upp och gipsade och tätskicktade, sedan hängde jag karet på min nybyggda "ram"...

men jag kanske har missat något...
 
imported_peter skrev:
Jag ser inte varför det inte skulle gå, jag har ett liknande kar men från svedbergs, det är ett kar som hänger på en ställning, jag reglade upp och gipsade och tätskicktade, sedan hängde jag karet på min nybyggda "ram"...

men jag kanske har missat något...
Har du bilder Peter? Vill väldigt gärna se!
 
jag skall kolla när jag kommer hem i kväll, vi skall nog kunna ordna fram en bild...
 
imported_peter skrev:
Jag ser inte varför det inte skulle gå, jag har ett liknande kar men från svedbergs, det är ett kar som hänger på en ställning, jag reglade upp och gipsade och tätskicktade, sedan hängde jag karet på min nybyggda "ram"...

men jag kanske har missat något...
Då har du troligtvis inga fötter under badkaret och då är det endast den bygga ställningen som håller badkaret. Under ett inbyggt badkar måste det finnas fötter undertill.
 
Vodak skrev:
Då har du troligtvis inga fötter under badkaret och då är det endast den bygga ställningen som håller badkaret. Under ett inbyggt badkar måste det finnas fötter undertill.
vad betyder "måste" ??? är det rekomendation från tillverkare, bkr eller någon annan?? det är ofta man hör "måste" i badrumsrenoveringssammanhang utan hänvisning till vem som tycker eller varför...

och varför skall man ha ben?? karet hänger på en ställning precis som det gör när det hänger på ställningen som kommer från tillverkaren så jag har svårt att se varför det inte skulle fungera...

men återigen så kan det vara jag som missat något...
 
Hej
förstår inte heller det där med fötter riktigt. på det badkaret på bilden så är det fyra ben i varje hörn som håller upp badkaret vilket innebär att det "hänger" på hörnen, rätta mig om jag har fel. Så min spontana tanke var att göra så som imported_peter nämner.
 
hade du någon bild imported_peter?
 
Man kan bygga in det mesta med kgc skivor (armerad frigolit).
 
Det går alldeles utmärkt att bygga in badkar som dessa. Ställ bara badkaret på plats. Kapa LUX-skivor till en badkarsfront, fäst denna så att skivan+fix+kakel hamnar kant-i-kant med badkaret. Kakla.
 
låter lysande ju! :)
 
Jag misstänker att det är ett sådant vi har, ett vanligt badkar, det ser ut så i alla fall. Vi är andra ägarna till huset så vi har inte full koll på alla detaljer. Men jag tycker att det ser snyggt ut!
image_020.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.