Känns som vi börjar glida allt längre från ämnet nu vilket är synd för det skapar förvirring i tråden..

Men,, Man lägger inte 95mm2 till en sommarstuga som ligger 80 m ifrån och ska ha 16 eller max 20 A mätarsäkring, utan här läggs 10 mm2, gränsfall till 16 normalt sett. Är det däremot en ladugård som du är inne på med större strömuttagsbehov så behövs naturligtvis grövre doningar likaså om avståndet är långt.
 
Har någon en uppskattning om vad inkoppling kostar?
Samt om jag köper 300m kabel själv skulle kunna kosta? Jag kan fixa en del rabatt på kabel. Gör allt grävjobb själv samt ordnar det som behövs till schaktet billigt.
 
Är det ett nytt abonnemang du menar? Om så är fallet bekostar nätägaren kabel, grävning till tomtgräns, oftast rör som räcker från tomtgräns till mätare ( som du får gräva ner). Normalt kostar det 20-25 tusen i anslutningsavgift. Nätägaren tillåter normalt inte att kunden bekostar grävning och kabel FÖRE mätaren.
 
elmont skrev:
Är det ett nytt abonnemang du menar? Om så är fallet bekostar nätägaren kabel, grävning till tomtgräns, oftast rör som räcker från tomtgräns till mätare ( som du får gräva ner). Normalt kostar det 20-25 tusen i anslutningsavgift. Nätägaren tillåter normalt inte att kunden bekostar grävning och kabel FÖRE mätaren.
Japp nytt abb.
Jo men jag vet folk som fått gräva själva, vet inget pris dock. Grävningen gör jag näst intill gratis och kabel köper jag billigt också. Har ingen lust att pröjsa 100.000kr för jobbet om jag inte behöver. Grannen betalade för att få fram 100amp till en fastighet. Landade på ca 150.000kr för 700m när elbolaget gjorde jobbet. Jag ska gå på denna station fram till min blivande tomt.
 
"Problemet" är att kabeln fram till mätaren är nätägarens egendom och ansvar samt att om man måste gräva på annans mark måste man ha koncession för att gräva och lägga kabel. Anslutningsavgiften blir troligen hög oavsett, för den ska inte bara täcka kostnad för kabel och grävning utan även "din" del i transformator, matande nät mm.
Men för att få ett riktigt svar måste du ringa nätägaren och fråga
 
Du ska bara gräva tomrören på din egen tom, nätägaren sköter resten, hur skulle det se ut om okunniga och obehöriga tilläts gräva sina egna serviser, lagar ni kabelfelen själva sen också?
 
Jag vet folk som fått gräva själva. Grannen t.ex helt nyligen. Han gick på att låta elbolaget gräva då kostnaden var helt okej mot att han skulle gräva med egen maskin. Men möjligheten fanns.

I mitt fall så handlar det om att gräva 50m på grannens mark samt min brors mark. Helt okej för båda men det ska jag ordnas papper också.

Ska kolla med elbolaget så klart.
Ingen prisgissning för 300kabel samt inkoppling i station för mitt nya abb om elbolaget gör allt jobb?
 
Runt 50k (max 25A) om man måste gräva hela sträckan, lite billigare om det går att plöja.
Måste säga att din granne fått ett kanonpris. 150k för 100A och 700m, otroligt.
 
Mikael_L
bax skrev:
Runt 50k (max 25A) ...ett kanonpris. 150k för 100A och 700m, otroligt.
Ja 100A och 700m är inte en kabel att leka med ... :p :D

Vad blir det dim? runt 200mm2 ?
 
Ja, ungefär.
Man väljer då en 240mm2 som standard.
Det är en nätrullare på om man skulle välja att bygga högspänning.
 
bax skrev:
Runt 50k (max 25A) om man måste gräva hela sträckan, lite billigare om det går att plöja.
Måste säga att din granne fått ett kanonpris. 150k för 100A och 700m, otroligt.
Det är fram till en station de behövde ställa på plats vid hans nybygge. Han tar 16amp till sitt med 50m kabel. Jag ska vara med och dela på denna 150.000kr kostnaden när jag vill ha el till mitt. Vet inte om det är något han kan kräva av mig men det skulle inte finnas ström så nära mitt bygge om det inte vore för hans investering.
 
Högspänning alltså. Då blev det ännu billigare...men var kom de där hundra Amperen in i bilden?
Nej, han kan inte kräva pengar av dig, däremot kan han kräva återbetalning av en viss andel från nätbolaget, om det inte gått för lång tid sen det byggdes.
Detta beror lite på vad som stod i offerten han fick.
 
bax skrev:
Högspänning alltså. Då blev det ännu billigare...men var kom de där hundra Amperen in i bilden?
Nej, han kan inte kräva pengar av dig, däremot kan han kräva återbetalning av en viss andel från nätbolaget, om det inte gått för lång tid sen det byggdes.
Detta beror lite på vad som stod i offerten han fick.
Lite bakgrund. Han skulle bygga ett stall ca 1km från sin gård. ingen el fanns så han kollade upp vad det skulle kosta att få el dit. Elbolaget drog till med en hutlös summa. Han la ner projektet och några år senare kollade han igen. Nu var det en lägre summa.

Kollade möjligheten att gräva själv men när han räknade på det hade han inte tid eller lust. Elbolaget gjorde jobbet och 150.000kr senare hade han el till sitt nya stall.

Nu är detta väldigt bra för mig då jag kommer bygga 300m ifrån. Snackade med grannen och han vill troligtvis ha mer än de 16amp han tar ut av de 100amp som finns. Men han sa att det var helt okej för mig att "ta" ström från stationen. Sen mumlade han om vad det kostat att få dit ström och att det skulle vi dela på tyckte han.

Någon skyldighet att dela tror jag inte att jag har men frågan är vad som händer om jag inte vill dela. Då är grannsämjan rökt!q(;^;)p
 
En 240mm2 AKKJ kostar 200-300:-/ meter så man kommer inte så långt för 100 000:-
till det kommer kanske ny trafo, grävning, och arbetstid. beroende på hur långt det var kanske 150 000:- bara var en del av den verkliga kostnaden och då kan du ha oturen att få betala lika mycket själv.
Tanken är ju den att nyttjarna får betala hela anläggningskostnaden i anslutningsavgift och att sedan nätavgiften ska gå till underhåll.
 
Jag kommer behöva 16amp till min tomt. 300m.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.