Hejsan!

håller på med ett jätteprojekt om att bygga om en 60 tals villa om till något nytt...

första kalkylen låg på 800000 sen efter omvärdering på 1200000
jag är rädd att det bli nog en del mer än det.....

jag har gjort nogranna kalkuleringar ang material m.m. men trots allt är det framförallt byggnadsmaterial som eskalerar och blir dyrare

vad är det jag glömmer att tänka på?
arbetskostnaden (till hantverkare) var beräknad till ca 30% (eftersom jag ska göra nästan allt "under tak") - dvs innervägg, isolering, el, golv m.m.



vad är det som slår fel???

mvh


ps lite bilder att se på projektet i länken nedan

http://www.facebook.com/photo.php?pid=3073255&l=78a48c4999&id=618031902
 
Kanske för att du räknar på de "stora" prylarna som plank, gipsskivor, murblock, elledningar, avloppsrör, badrumsmöbler, färg, kakel, tapeter etc. - men det som verkligen är dyrt är alla de speciella småprylarna som olika kopplingar, adaptrar, specialskruv, infästningar, armaturer och sånt.
 
hur långt är ett snöre? Svårt att svara på, det beror på hur du räknar. Tror b8q kan vara inne på rätt spår. Satte panel i somras på en vägg. Räknade på panelen + lite till. Blev betydligt dyrare för man skulle ha lockläkt (dyr), läkt, lister etc. Kolla igen vad du beräknade på det du har gjort och räkna ut vad det de facto har kostat.
 
Har du spart kvitton och fakturar så ser du ju vad du bommat på!?
 
Jo jag har sparat alla kvitton, och det verkar på materialsidan vara rätt ok (lite mer än förväntad dock)

det som är en ganska viktig fråga nu är följande.

Jag har anlitad en hantverkare som jobbar efter timmar (inte fastpris)
Vi har skrivit kontrakt och där står det att jobbet kan utföras under 1200 timmar totaltid och att jag får hjälpa till så mycket jag kan och orkar

Det står inget dock vad det ungefärliga totalsumman kommer att bli, men vi har pratad om den och företaget som jag anlitade sa: "vi klarar våran del för dessa pengar" (i detta fall gäller det utvändig resning av fasad, samt tak/takstolar, utbyggnad m.m.

Till saken hör också att jag INTE har kunnat jobba lika mycket som jag hade tänkt från början (pga jobbet)

Allt på insidan faller på mitt bord (dvs innerväggar, golv, m.m.)

problemet är att nu behöver företaget ca 35% till utöver en muntlig överenskommelse, vilket ju kan ställa till vissa problem med banklån :(

Jobbet som utförts är proffsigt gjort och vissa ändringar gjordes också som fördyrade projektet.

Fråga:

är en muntlig överenskommelse värd någonting när man har ett kontrakt på löpande timmars betalning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.