Pulsrelä är nog mer tveksamt om man kan få det att gå som man vill, men varvtalsregulator tror jag nog på, den har ju "ranger" för pumpen så att säga, en pump drar ca 0,1-0,5A beroende på tryck, behov och storlek, men normalt 0,15-0,3A

/R
 
får nog köpa en och testa lite...
 
Mohha skrev:
får nog köpa en och testa lite...
Montera och rapportera, ska bli intressant och hur hur detta fungerar! :D

Kanske komplettera med en sån här?

/R
 
Redigerat:
Vad har du för pump? Finns det inte elektronik i de nyare pumparna? Kanske inte gillar att du drar ned spänningen.
 
-MH- skrev:
Vad har du för pump? Finns det inte elektronik i de nyare pumparna? Kanske inte gillar att du drar ned spänningen.
Vad har du för specialpump som innehåller elektronik??

/R
 
Elektronik och elektronik, men något är det som håller räkningen när den startar, den "pulsar" igång med tre startpulser innan den kör på riktigt. Sen så är den ju tryckstyrd också.

http://www.wilo.se/cps/rde/xchg/se-sv/layout.xsl/148.htm

Men nej, jag har inte öppnat den.

Däremot vet jag att det finns pumpar man kan styra varvtalet utifrån med en signal, men det är väl snäppet ovanför en "hemmapump".
 
Vanliga villapumpar innehåller ingen elektronik, antar att trådskaparen inte har för avsikt att manuellt reglera en pump som redan är automatiskt självreglerande?

/R
 
Mohha skrev:
Skulle man kunna sänka returtempen med ett gång pausrelä till cirkulationsmotorn? Har även sneglat lite på tex [länk] för att få ner flödet på pumpen:rolleyes:
En sådan styrning är i princip en vanlig dimmer, de brukar inte fungera så bra på den typ av motorer som används i 1-fas små cirkulationspumpar. Men man kan ju alltid testa. Finns det inte någon kapacitetsinställning på pumpen, det brukar ju finnas 3-4 olika val på dem. Paus-pulsrelä är inte att tänka på för ditt fall.
 
rog_ohl skrev:
Vanliga villapumpar innehåller ingen elektronik, antar att trådskaparen inte har för avsikt att manuellt reglera en pump som redan är automatiskt självreglerande?
Det är en vanlig villapump jag har. Skulle bli förvånad om den inte innehöll elektronik.
 
Den pump du har innehåller elektronik och det är inte en "oreglerad standardpump" (läs manualen för mer information)

En "oreglerad standardpump" innehåller en kondensator och ofta en flerläges strömställare, kallar du det elektronik så visst ...

/R
 
Ja, vad kallar du det? Mekanik?

Dieselmotorn i min traktor innehåller ingen elektronik, men min cirkulationspump gör det. Och ja, det är en "vanlig villapump". Liknande Alpha, tex.
 
Ja, och jag skrev att din pump innehåller elektronik, annat har jag inte påstått heller

En motorkonding och en strömställaren är inte vad jag kalla en "elektroniskt reglerad", tror inte någon annan gör det heller förutom du då kanske

I ditt resonemang är allt elektroniskt som har nått med ström i sig

/R
 
En Alpha är ingen "vanlig" Cirkpump.
En "vanlig" har typ 3 fasta lägen och ingen annan styrning.
Önskar själv att jag hade en Alpha2 eller en Stratos ECO eller liknande, får väl hoppas den 25/60 jag har snart pajar :)
 
Jag ser inga direkt problem med att reglera en "vanlig oreglerad standardpump" med en "dimmer", det funka fint på fläktmotorer och andra 220v-elmotorer som i övrigt inte är elektroniskt reglerade annat än då med en motorkonding och ev flerläges-strömställare

/R
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.