Hoj!

Jag står i begrepp att när som helst installera en pelletsbrännare (så fort den kommer, är beställd redan) i min urgamla Eryl dubbelpanna från ca 1965 - en temporär lösning under några år framåt.

Nu när jag öppnade upp vänstra delen av pannan där det förr i världen suttit en oljebrännare så såg jag att högra sidan av själva eldstaden vart belagd med eldfast tegel (plus botten på pannan - det som normalt sett är askutrymmet). Stenarna har spruckit och gått av någon gång under tidens lopp. Det är rätt många år sedan det slutade eldas med olja i pannan.

Min fråga är sålunda:

Skall man fodra insidan av pannan (den sida som lågan kommer att brinna mot) med eldfast tegel eller ska man köra utan? På vedsidan (den högra i mitt fall eftersom det suttit en oljebrännare i vänstra delen) finns det inget eldfast tegel utan bara vanligt roster och eld-mot-järn eldyta. Blir det mycket varmare av en pelletsbrännare jämfört med vanlig hederlig brasa?

Behövs det eldfasta teglet eller är det bara något som blitt ditsatt pga oljebränningen för 1000 år sedan? Behövdes det ens eldfast tegel för oljebränningen?

Bifogar en bild jag ärligt hittat på nätet, det är inte min panna men en nästan exakt likadan, kanske skiljer något år emellan men inte mer. Den ser till 99% likadan ut som min.

Tacksam för svar
/Magnus

pannaeu0.jpg
 
Sitter det tegel monterat så är nog inte pannan vattenmantlad på de ställena. Tror inte man ska ta bort teglet. Brännaren ska monteras på så sätt att lågan inte berör några väggar i pannan.
 
Jag hade en sån där erylpanna fast med tempgivarna på framsidan.

hade en janfire brännare på den och pannan hade bara stenar i botten.
 
Du har hittat min bild på förra pannan.Jag hade inget tegel i min panna.Om det sitter tegel mot höger ,så är det bara en mellanvägg till vedutrymmet och den behöver inte isoleras.I botten så är det bara i vägen när du askar ur.Beror lite på vad för brännare du har skaffat om den är uppåtbrinnande eller rakt fram om du ev.skall sätta en platta på motsvarande vägg.Har du öppningsbar lucka där oljebrännaren satt,så underlättar det vid sotning.Jag använde org.termostaten som "nödstopp" ifall pannan var på väg att koka och drog ut 230V till brännaren från denna.Brännarens termostat skötte driften och org. som "nödstopp".Kan du få dit en dragbegränsare,så får du jämnare drag.

brnnare.jpg
 
Redigerat:
Jag har monterat brännaren på exakt samma ställe som du Taxen. Den gamla oljebrännaren satt till vänster på gaveln av pannan, där det runda mindre hålet är pluggat på din bild. Oljebrännaren blåste således lågan rakt mot veddelen, den ytan var belagd med eldfast tegel (iofs sönderbränd och nedrasad men ändock). Det finns även eldfast tegel på botten av eldstaden där askutrymmet är på vedsidan, detta tegel skall jag plocka bort ASAP.

Som brännaren sitter nu på min panna (som din brännare satt) så blåser lågan från pelletsbrännaren rakt på "bakplåten" i pannan. Vet du om pannan är vattenmantlad där bak också eller om pannan bara är vattenmantlad enligt följande bild (som jag också hittade på nätet)

ERYL-panna2.gif
 
Jag vet/tror ej att det är vatten på motsatta sidan.Jag körde i 7 år med brännaren där och det blev ingen skada.Eftersom det var fast lucka där brännaren sitter så fick jag knäppa loss brännaren vid sotning.Askan tog jag upp med en liten skopa genom övre luckan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.