Hej,

Vi är väldigt nära ett köp av en villa men har lite funderingar kring grunden. Huset är byggt 1922, 1,5 plan, 100kvm, reveterat men har nu träpanel utanpå detta. Tillbyggt (tilläggsisolerat och träpanel + mindre tillbyggnad) 1979. Det är ett dödsbo så fakta om grunden saknas. Det är dock en krypgrund eller torpargrund (osäker på definitionerna).

Ingen inspektionslucka finns till grunden varför vi ville få upp en sådan innan besiktningen av huset. Vi började med att plocka bort en ventil för att se om det gick att komma in utifrån, men det var en tjock stenmur (sockel) som huset vilar på så istället tog vi upp en lucka i en garderob inne i huset, men där var det för lågt till marken för att kunna komma ner. Dock ser bjälkarna torra och hyfsat friska ut och ingen konstig lukt fanns.

Jag provade sedan med att sticka in hela armen genom en ventil på utsidan och fota med digitalkameran, förutom bråte på marken och några vita fläckar som kanske är mögel så tycker jag det ser rätt bra ut (några jag pratat med tror att det vita är kalk?) Men jag är ingen expert...
Hur tycker ni det ser ut där nere? Vågar man köpa ett hus utan att ha varit nere i grunden och gjort en noga kontroll?

För större bilder se här
 
  • DSC05126.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC05127.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC05130.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC05132.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC05134.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC05135.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC05140.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC05143.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tyckte grunden såg fin ut! Jag skulle inte ha några större problem med att köpa ett sådant hus, men eftersom säljaren är ett dödsbo och det inte kommer att gå att få ut något för dolda fel när väl dödsboet är fördelat, så skadar det ju aldrig att försöka pruta lite ;-)
 
Grunden ser jättefin ut! Jag kunde heller inte inspektera min grund förutom med kamerametoden innan köp eftersom det bara finns kattsmygar men än så länge verkar det lugnt.
Ett hus jag var nära att köpa innan mitt nuvarande hade också en grund som inte gick att komma in i utifrån. Frågade mäklaren om han visste någon annan väg in men icke, det fanns ingen enligt honom. Vid en nogrannare koll hittade jag en väl dold lucka i ett skafferi, nogrant överflyttad med prylar. Skuttade ner i grunden och fann att vattnet stod strax under kanten till stövlarna, alltså ca 30-40 cm högt.
Blev inget köp givetvis, senare fick jag reda på att mäklaren mycket väl visste om förhållandena och det var han som ställt över grejer... Ibland blir man mörkrädd!

Men tillbaka till din grund - den ser fin ut tycker jag!
 
kan ni inte ta ut någon som mäter fuktigheten i grunden? det kan ju visa lite grann om läget........
 
nästsista bild - är det små håll i virket ? Insekter som lever i fuktig virke? Jag kanske ser fel? Behöver inte vara något fara om insekter har flyttat ut för länge sen
:).
Kolla vad som finns ovanpå den delen .... en gammal fuktskada eller en dålig uppvärmt golvyta fex en stor skåp som isolerar mot grunden?
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.