Nu nalkas renoveringen av den gamla källarnedgången som tjänstgör som skafferi. På panelen som sitter där finns det en mängd olika kulörer och nu vill jag gärna bevara den samt måla den panel jag ska komplettera i samma färg. På bilderna ser ni två olika sorters grön (zinkgrön? och kromgrön?). Den ljusare av de två har kommit till senare eller åtminstone lappat över den mörkare på något ställe. Kanske de helt enkelt tog slut på två olika färger samtidigt? Under dessa två gröna finns det en mer blågrå färg, vilket ni kan se som framskrapade öar i de gröna partierna. Dessutom finns det en intensiv orangeröd på några få lister. Denna färg verkar vara ditmålad samtidigt som de gröna för det verkar ligga gråblått under denna med.

Vilken färg tycker ni att jag ska satsa på?
 
  • färgprov.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • färgskafferi.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • färgx4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
den ljusa grå färgen var ju fin.
 
Hej!
Jag tror att den blågrå färgen är en grundfärg. Jag har hittat färg av samma typ (=färglager nr 1) på mina gamla dörrar. När det gäller valet av grön färg kanske det kvittar? Ta den som passar bäst till övriga snickerier. Jag hade valt den ljusare gröna.
 
Tack för era synpunkter och kommentarer. Kanske du har rätt Ann-Sofian. Den gråblå färgen som kommer fram är inte heltäckande samt den sitter som berg ... går ej att rubba.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.