Jag har byggt två stomresta hus sedasn tidigare och kan absolut rekommendera att ni tar "utvändigt färdigt". Jag gjorde inte det och det är rejält med arbete innan allt är klart. Jag har båda gångerna haft betongtegelpannor på taket.
Få upp pannorna på taket, snedkapa massor, få dit ränndalar, plåtdetaljer, underspikning, hängrännor med rätt lutning, yttertrapp, mm,mm. Det är otroligt viktigt att taket blir bra och att det inte blåser in regnvatten någonstans.
Det låter inte som så stort arbete när man lyssnar på företagen/säljarna men det är mer än man tror.

Satsa dina timmar invändigt istället. Lägg klinker på golv och vägg (men låt någon duktig göra fogningen, det är där det syns om det är ett amatörjobb), måla, tapetsera, sätt uppp köksinredning,golvsocklar, foder etc. Låt dock gärna snickaren sätta upp taklist om det skall geras i hörnen. Det är svårt att få det snyggt.
Lycka till.
 
Redigerat:
Suhagg skrev:
Du har inte fått någon prisbild eller andra intryck redan nu?
Villa varm är den som faller mig bäst i smaken just nu.
Jodå. Har fått offerter från alla de tre jag nämner först.

Villavarm låg bra till i början men de har ganska mkt lägre standard. Hos Villavarm är det så att vi fick lägga till ganska mkt från deras grundpris. Självklart behöver man inte det men vi kände att vi ville upp med standarden lite. Faluhus är dyrare men där är det snarare så att man får dra bort saker för de har mkt hög standard på allt. Ska nämna att jag inte tror vi har så speciellt onormalt höga standardkrav. Lågenergihus och Faluhus är ganska lika i prisbild och byggsätt (identiska ytterväggar). Däremot ligger lågenergihus bättre till hos oss då det är samma kille som äger den firman som äger byggfirman som stomreser. Med faluhus måste man vi fixa externa snickare vilket alltid är ett osäkert kort. Dessutom är Håkan på Lågenergihus mkt bra att prata med då han själv är "byggare" i grunden och inte renodlad säljare. Lite lik Håkan på Villavarm som har fått mkt bra rekommendationer av alla som varit i kontakt med honom (inkl mig).
 
Marquiz skrev:
Jodå. Har fått offerter från alla de tre jag nämner först.

Villavarm låg bra till i början men de har ganska mkt lägre standard. Hos Villavarm är det så att vi fick lägga till ganska mkt från deras grundpris. Självklart behöver man inte det men vi kände att vi ville upp med standarden lite. Faluhus är dyrare men där är det snarare så att man får dra bort saker för de har mkt hög standard på allt. Ska nämna att jag inte tror vi har så speciellt onormalt höga standardkrav. Lågenergihus och Faluhus är ganska lika i prisbild och byggsätt (identiska ytterväggar). Däremot ligger lågenergihus bättre till hos oss då det är samma kille som äger den firman som äger byggfirman som stomreser. Med faluhus måste man vi fixa externa snickare vilket alltid är ett osäkert kort. Dessutom är Håkan på Lågenergihus mkt bra att prata med då han själv är "byggare" i grunden och inte renodlad säljare. Lite lik Håkan på Villavarm som har fått mkt bra rekommendationer av alla som varit i kontakt med honom (inkl mig).
Tack.
Villavarms låga standard vad menas med det? Det är ju liksom en stomme man köper. Vad tänker du på för tillval? Fönster?
 
Suhagg skrev:
Tack.
Villavarms låga standard vad menas med det? Det är ju liksom en stomme man köper. Vad tänker du på för tillval? Fönster?
Njae.. jag sa inte att de har låg standard, bara att de har lägre än de andra jag jämförde med.

Men visst har du materielval i stommen också. Om man t.ex. ska ha råspont eller skivor i tak, väggar och golv. För att ta väggarna som ett exempel så använder Villavarm en enkel 12mm spånskiva som innervägg. En sådan skiva är eg inte speciellt bra att varken måla eller tapetsera på. Vill man sätta upp en gipsskiva utanpå den befintliga spånskivan så tillkommer det. Plus att det kan se lite knepigt ut då fönster å eldodor å annat är anpassat efter 12mm spånskiva och inte ytterligare 13mm gips. Man kan därför få sätta upp endel lister å annat för att snygga till det. Men tycker man inte att det stör ngt så är det ju inget problem.

På taket använder de board jämfört med råspont hos Faluhus och Lågenergihus. Ingen jätteskillnad funktionellt kanske men det är en skillnad iaf. Speciellt om man ska lägga pannorna själv så är det ju lättare att gå på ett råsponttak än ett boardtak utan att ramla igenom.

Sen kan man ju göra vissa tillval som innergolv, trappa (furu som standard hos VV mot Ek hos de andra), lister fönstersmygar, innerdörrar m.m. m.m. och där är det också viss skillnad.

Det är lite såna här saker man upptäcker efter lite genomgång. Inga jättesaker och som sagt, Villavarm har inte låg standard, bara lägre än just de andra tillverkarna jag nämde... Det mesta går ju också att byta ut mot andra och då är det ju inget problem alls (förutom spånskivan i väggen). Det är bara det att hos de andra så är redan de sakerna som standard och det är på så vis lite enklare, inte lika mkt att påpeka.

Men återigen, det är ju helt upp till hur man vill ha det. (Man kanske vill ha en furutrapp och inte störs av spånskiva som vägg, men det passade inte oss)
 
Marquiz skrev:
Njae.. jag sa inte att de har låg standard, bara att de har lägre än de andra jag jämförde med.

Men visst har du materielval i stommen också. Om man t.ex. ska ha råspont eller skivor i tak, väggar och golv. För att ta väggarna som ett exempel så använder Villavarm en enkel 12mm spånskiva som innervägg. En sådan skiva är eg inte speciellt bra att varken måla eller tapetsera på. Vill man sätta upp en gipsskiva utanpå den befintliga spånskivan så tillkommer det. Plus att det kan se lite knepigt ut då fönster å eldodor å annat är anpassat efter 12mm spånskiva och inte ytterligare 13mm gips. Man kan därför få sätta upp endel lister å annat för att snygga till det. Men tycker man inte att det stör ngt så är det ju inget problem.

På taket använder de board jämfört med råspont hos Faluhus och Lågenergihus. Ingen jätteskillnad funktionellt kanske men det är en skillnad iaf. Speciellt om man ska lägga pannorna själv så är det ju lättare att gå på ett råsponttak än ett boardtak utan att ramla igenom.

Sen kan man ju göra vissa tillval som innergolv, trappa (furu som standard hos VV mot Ek hos de andra), lister fönstersmygar, innerdörrar m.m. m.m. och där är det också viss skillnad.

Det är lite såna här saker man upptäcker efter lite genomgång. Inga jättesaker och som sagt, Villavarm har inte låg standard, bara lägre än just de andra tillverkarna jag nämde... Det mesta går ju också att byta ut mot andra och då är det ju inget problem alls (förutom spånskivan i väggen). Det är bara det att hos de andra så är redan de sakerna som standard och det är på så vis lite enklare, inte lika mkt att påpeka.

Men återigen, det är ju helt upp till hur man vill ha det. (Man kanske vill ha en furutrapp och inte störs av spånskiva som vägg, men det passade inte oss)
Tydligt och bra, fint! 12mm spån låter ju inge vidare. Blir till att gipsa rubbet själv då. Detta med eldosorna blir ju lite pyssel.
 
Marquiz skrev:
Njae.. jag sa inte att de har låg standard, bara att de har lägre än de andra jag jämförde med.

Men visst har du materielval i stommen också. Om man t.ex. ska ha råspont eller skivor i tak, väggar och golv. För att ta väggarna som ett exempel så använder Villavarm en enkel 12mm spånskiva som innervägg. En sådan skiva är eg inte speciellt bra att varken måla eller tapetsera på. Vill man sätta upp en gipsskiva utanpå den befintliga spånskivan så tillkommer det. Plus att det kan se lite knepigt ut då fönster å eldodor å annat är anpassat efter 12mm spånskiva och inte ytterligare 13mm gips. Man kan därför få sätta upp endel lister å annat för att snygga till det. Men tycker man inte att det stör ngt så är det ju inget problem.
de finns ju 6mm renoveringsgips som man kan använda, borde underlätta lite
 
F
Eldosorna kan knappast vara ett problem. Om man vid beställning talar om att man har för avsikt att dra på en gips så kan levetantören använda dosor för dubbelgips. Kan dom inte tillgodose ett så ynkligt önskemål så hade jag sett mig om efter en annan leverantör.
 
Hej!
Planerar att bygga ett nyfunkishus i Göteborgstrakten.
Ca 175 kvm. 1-plans med en mindre övervåning eftersom vi vill ha balkong.
Tanken är att köpa det stomrest, dvs ytterväggar och tak helt färdigt. Allt övrigt material samt Mark, El och Rör upphandlas separat.
Önskar förslag på lämpliga hustillverkare. Behöver även hjälp med att ta fram ritningar.
Är tacksam för så mycket prisuppgifter (och tidsuppskattningar) som möjligt både när det gäller materialbiten och arbeten.
Förslag på bra mark och elentreprenörer i regionen mottages tacksamt.

Tack på förhand.
 
F
Tomba6 skrev:
Hej!
Planerar att bygga ett nyfunkishus i Göteborgstrakten.
Ca 175 kvm. 1-plans med en mindre övervåning eftersom vi vill ha balkong.
Tanken är att köpa det stomrest, dvs ytterväggar och tak helt färdigt. Allt övrigt material samt Mark, El och Rör upphandlas separat.
Önskar förslag på lämpliga hustillverkare. Behöver även hjälp med att ta fram ritningar.
Är tacksam för så mycket prisuppgifter (och tidsuppskattningar) som möjligt både när det gäller materialbiten och arbeten.
Förslag på bra mark och elentreprenörer i regionen mottages tacksamt.

Tack på förhand.
Vi köpte stomrest av Arvidhus inklusive materialsats för innerväggar, innertak mm. Ingick inget värmesystem, golv, kök, badrum mm, allt sånt inhandlades separat. Jag ritade planlösning och fasadvyer samt alla bygglovsritningar själv i Autocad som Arvidhus lämnade till konstruktör för beräkning av takstolar, balkar mm.

Markarbete, el, VVS, snickare för invändiga arbeten mm köpte jag in själv.

Kan rekommendera Arvidhus till 100%
 
Verkar som om du sitter inne med en hel del uppgifter på Arvidhuset.
Har du lust att skicka över några på material samt arbete?
 
F
Tomba6 skrev:
Verkar som om du sitter inne med en hel del uppgifter på Arvidhuset.
Har du lust att skicka över några på material samt arbete?
Specificera vad du vill veta så skickar jag.
 
Några priser du gärna får hjälpa till med. Utgå från ditt hus.
Hussats (typ av hus, yta) endast vädertätt. (mtrlkostnad och arbete)
Invändigt snickeri (mtrlkostnad och arbete)
Rör (material och arbete)
El (material och arbete)
Hade du någon invändig målare?
Typ av markarbete och kostnad.
Grund (yta, material, arbete)
Övrigt avseende byggnaden?
 
Kort kommentar av denna gamla tråd. Anderssons trähusfabrik i Överkalix stomreste ett fritidshus i 1,5 plan åt oss för 2-3 år sedan. Vi är riktigt nöjda, har fått bra erfarenheter och kan också varmt rekommendera dem. Vi tog in några offerter från olika byggare. Anderssons var inte den allra billigaste men hade inga alls tillkommande kostnader för logi, transporter, kran, snöröjning (vintern) eller annat. De skötte allt detta.

Vi gjorde platta själva. Andersons stomreste huset, enligt vår ritning, med första lagret isolering och ”färdigt utvändigt”. Övrigt material invändigt (innerväggar, reglar, isolering, osb, gips mm) ingick i leveransen. Sprutning med lösull (tak) ingick också. Det invända har vi alltså gjort/gör själva.

De har varit lätta att ha kontakt med och direkt ställt upp om det "varit nåt". En sak som slagit mig är deras fantastiskt bra kvalitéte på virket. Jag upplever att kvaliteten är mycket bättre än på virke jag köpt på många andra ställen.
 
När jag byggde för 10 år sedan så köpte jag ett stomrest hus av Villa Varm, har inte ångrat det en sekund!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.