Har precis gjort om tidigare planlösning till ett mer öppnare och väl anpassat tycker jag på den ytan som finns ca 50m2 på bottenplan allt enligt efter det jag eller vi(host) önskat dvs större köksytor, plats för stort bord, samt lite större badrum samt ett litet tvättutrymme + möjlighet till en uteplats med utgång ifrån kök/v-rum.

Övre plan är förvaring först vid trapp sedan ett hyfsat stort sovrum, vi är bara 2 personer samt 2 missar så det blir utmärkt för oss, finns 1 uthus + lilla huset vi bor i nu tills det blir klart i andra huset där gäster kan sova över i.

Finns ju en del att fundera lite extra på innan man ev. gör om en planlösning så som avloppsfrågor, bärande väggar, el, utsikter, mm.

Vetti tusan om jag hade påbörjat ett så´nt här stort projekt om man vetat om hur lång tid de tar, började med att riva ut alla prylar som hela övervåningen beståd av till att börja med och de var inte lite saker sedan har det rullat på i 3 års tid nu, och har väl kommit en bra bit fram tycker jag.


Bifogar skiss på planlösning innan och efter(bottenplan)
 
  • tidigare.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • önskeskiss.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M
Ang. matplats i kök samt i "finrum":

Vi har en matplats i köket som vi använder till det mesta; förutom att äta vid så är den också platsen där barnen läser läxor, pysslar, målar vattenfärg, mm. Matbordet i köket är i robust furu, hackigt och välanvänt. Vi behöver inte tjata på barnen att de ska akta bordet så fort de sätter sig.

I fin/vardagsrummet har vi även en matsalsgrupp där vi sitter när vi får gäster. Här har vi klädda stolar, mjuk matta under bordet och lite finare träslag i bord och stolar.

Jag tycker det är praktiskt att ha ett vardagsmatbord för ätande och allehanda andra aktiviteter, samt ett finmatbord där vi kan ha det fint och mysigt vid fester och kalas.
 
Mimmi_74 skrev:
Ang. matplats i kök samt i "finrum":

Jag tycker det är praktiskt att ha ett vardagsmatbord för ätande och allehanda andra aktiviteter, samt ett finmatbord där vi kan ha det fint och mysigt vid fester och kalas.
Detta är ju helt klart en smaksak men jag ser lite fram emot att ha ett hackigt köksbord där man kan göra allt från att plantera om växter till att duka upp finmiddagar på. Just nu har jag både köksbord och "finbord" i vardagsrum och bordet i vardagsrummet används enbart vid fina hemmamiddagar någon gång i månaden och då man bjuder hem vänner. Först och främst är det ju lite onödig yta som kunde använts till något roligare och som man mest dammtorkar, men sedan tror jag att middagsstämningen skulle bli helt annorlunda vid ett slit och släng-bord. Alla ska ju ha det så kliniskt fräscht hemma nu för tiden. Det skulle va trevligt att bjuda hem folk till en lantlig avspänd känsla, nästan lite italiensk kanske? Kommer svärföräldrarna kan man ju alltid slänga på en linneduk :D
 
  • Gilla
Ballottola
  • Laddar…
Hej Jessica
Just inflyttad i vårt egenritadeoch egenbyggda hus. Känner igen tankegångarna du har, vi var där för några år sedan.
Några synpunkter:
1 Utgå från er själva, ingen annan har samma behov och prioriteringar som ni.
2 Försök tänka hur era behov ser ut om 4 år och om 8 år, barnens behov förändras
över tiden tex. En tonåring bor i badrummet , det kan man inte beskylla en en 9-
åring för.
3 Vi bor i norden, se till att få in mycktet dagsljus i ljus i kök / vardagsrum. Det går
skärma av solsken de få dagar vi har det men det är svårare att få dagsljus
artificiellt.
4 Prioritera er vardag, det är i första hand ett hem för er som bor där.
5 Ögats njutning, prioritera inte bort det vackra, ni skall njuta och vara stolta över ert
hem oxå.
6 Glöm inte att det är ni som bestämmer, i byggprocessen kommer
det att finnas många som vill förenkla för sig. Det utmärkande för dessa är att det
är inte dom som skall bo där.

Det där är kanske självklarheter så därför några mer handfasta tips:
1 Sammanhängande vardagsrum/kök/allrum sparar yta, absolut söder/västerläge
för ljusets skull.
2 Groventre där man kan spola av stövlar, hund mm. Kombinera med tvättstuga,
klädvård, förråd mm sparar yta och är rationellt. (Missade jag i vårt hus.
3 Avskilda föräldra och barnsovrum att dra sig tilllbaks till.
4 god ute/innekontakt, gärna utgång från köket.
5 Funktionellt kök med rejäla bänkytor.Skafferi ger mycket för pengarna.

mvh Lars
 
Jag skulle:

1. Satsa på ett härligt, stort badrum/relax med kanske både bastu och bubbel och plats för sköna fåtöljer i rotting + ett lite bord för öl/champagne/drink. Sätt toastolen nån annanstans.
2. Förråd och garderober. Kan du aldrig få för mycket av. Ibland kan man kanske nyttja kallvind eller garage, men mycket av det man har är ju säsongsgrejer och det behöver man kunna förvara "off-season". Nu är ju jag en som har massor av bra-att-ha grejer som jag inte slänger.
3. Skafferi, gärna walk-in. Perfekt för torrvaror, läskbackar, hushållspapper och mycket annat.
4. Klinker i hallen. Det enda rätta. Där slits det väldigt mycket och man måste ha något tåligt och laminat blir snorhalt om du får in snö.
5. Rymlig tvättstuga/groventré. Blir aldrig för stor. Gärna med avspolningsmöjligheter för leriga barn/hundar/gubbar. Gärna också möjligheter att hänga upp grovkläder, stövlar, regnkläder.
 
Jag och min man byggde nytt Trivselhus för snart 4 år sedan...och omständigheter förändras snabbt....från att ha varit två vuxna och en 1 åring när vi byggde är vi nu fem...två vuxna och tre barn på 5, 3 och några månader... - Men huset som ej är speciellt stort (ca 150 kvm) har "vuxit" med oss!

Mina tips för att få ett yteffektivt hus är att tänka på:

1, Bra och relativt stor hall med klinker och bra förvaring. Hallen (förvaringen och hatthylla/skor) bör ej heller vara synlig från matbord eller soffa då det blir ett stökigt irriterande inslag. Hallen bör även gränsa mot groventre och klädvård samt toalett då det ofta är det sista rum man besöker när man går hemmifrån...

2, En stor klädkammare/walk in closet som hänger ihop med tvättstugan för att slippa springa med tvätt mm. Helst ska strykbräda mm kunna vara framme mest hela tiden samt stor spegel för påklädning och sminkning/hårfix krokar mm för smycken och prylar (vi är fyra tjejer i familjen).

3, Lagom öppen planlösning mellan hall/vardagsrum/kök... Gärna med en köksö för samvarons skull samt för avlastning och pyssel med barnen. Man vill ej se diskbänken från soffan...Gärna lite förskjuten matplats i köket - eller avgränsad med köksön.

4, Ett mindre arbetsrum som kan ändra karaktär (typ bli förvaring eller bastu om så önskas längre fram...). Är guld värt för att få undan barnens pyssel och dator mm. Det är en fördel om detta rum placeras i direkt anslutning till det badrum ni väljer att göra "lite större".

5, BRA KONTAKT MED TOMTEN - satsa sedan på att planera tomten och se den som en förlängning av huset! Tänk på vädersträck och utsikt - eller brist därav ! Det finns många som fläskar på med ytstora hus men som försakar helheten - det är läget och tomten skapar DET - det är det ni ska fokusera på!!!

Lycka till!!!

PS - lägg lite krut på material och möbler som ni kommer att gilla länge! Ett mindre hus blir ju mer intimt och man kommer ju att se sina saker ganska mycket ;-)
 
  • Gilla
raspen86
  • Laddar…
VillaW skrev:
5, BRA KONTAKT MED TOMTEN .......;-)
Ja det skulle jag åxå vilja ha!!! ;):p:D
 
  • Gilla
Sylvestris
  • Laddar…
VillaW: Tack för tipsen!
Valde ni ett av deras "typhus" eller gjorde ni något helt nytt?
Vi är idag 2 vuxna och 2 barn, ingen kan ju sia om det kanske kommer tillökning om några år och bygger man nytt så får man ju ha med både det ena och det andra i beräkningen. Vi tänkte som så att vi bygger med 4 sovrum, varav ett får agera gästrum/kontor. Att bygga med tanke på att man en dag kanske vill/måste bygga ut är ingen bra idé tänker jag.
Du har möjligen inte en planlösning man kan få se på?

mvh
 
mina tips är många. men en grej jag tycker är viktigt är att ha en bra zonering i planen. alltså att huset på något sätt eller i någon mån är uppdelad i offentligt och privat. tex att man inte når alla sovrum från vardagsrummet utan att man istället har sovrummen på övervåningen. då kan några titta på tv och några vara för sig själva utan att störas av ljud osv. man behöver bara städa bottenplan när gästerna kommer, för dom behöver inte gå förbi sovrummen.

barnen kan ha filmkväll med kompisarna utan att föräldrarna måste gå förbi och störa hela tiden.

osv.

villaW hade många bra tips, och det finns oändligt mycket att tänka på om man vill gå in på detaljer. en sådan sak kan vara att om man har toaletten i hallen är det fint om dörren slår så att man inte ser rakt in på toan från tex vardagsrummet eller köket.

är rummen generellt möblerbara? kan man flytta runt soffgruppen när man tröttnat eller har rummet en sån form att sängen bara kan stå längs ena väggen. är det nära till toaletten både från köket och sovrummen?

dubbel takhöjd är en annan sak som ger mycket mervärde till ett hus.

när väl planen är klar får man absolut inte tro att man har ett färdigt hus. alla materialval är väldigt viktiga.

är ledaren till trappan kall och hård i metall eller i ett taktilt och varmt träslag, sviktar golvet en aning så att man inte får ryggproblem. kan man tappa saker på köksgolvet utan att de eller golvet går sönder.

går det att skruva upp saker i väggarna eller kräver det en massa jobb.
och så vidare och så vidare
 
Lars S: tack för dina synpunkter, gillade särskilt punkt nr 6 för den känner jag tyvärr igen. Har tidigare byggt/inrett en ovanvåning och byggaren vart väl lite lat eller okunnig (bådadera visade det sig) och fick oss att göra avkall på vissa lösningar som man i efterhand ångrade sig på. Vissa små finesser som sätter den där lilla extra prägeln helt enkelt.
 
Simon, jag kom att tänka på en sak, du som nu rä mitt uppe i det och studerar.
Vad är en BRA planlösning, finns det sådana eller är de högst individuella?
Klart att en barnfamilj med små barn har liite andra behov än ett äldre par, eller en familj med två stora barn, men rent generellt kan man prata om BRA planlösningar?

De flesta nya hus tycks ha en sak gemensamt iaf, för små tvättstugor...och dåligt med förvaring. 3 garderober i ett vuxensovrum löser hälften av vårt behov kan jag ju säga...

Är det bättre att välja garderober/skjutdörrar än en klädkammare??? För det blir ju trots allt lite yta som står "tom" där man enbart ska passera...sén visst finns det klara fördelar med att kunna stuva in grejjer i en klädkammare..När man är mitt uppe i det så får man nya infallsvinklar och nya sätt att se saker och ting på, särskilt när man inte kan bygga hu stort som helst..
 
ja du.

en bra planlösning är väl en som uppfyller alla krav på funktion som användaren har och även uppfyller behov som skapas senare och som användaren inte visste att dom behövde. sen vad det innebär i fråga om streck på papper är ju olika från fall till fall.

ska man vara mer specifik så kan man ju åtminstone säga att vi har våldsamt mycket mer saker och främst kläder, sen normvärdena för förvaring och garderobsantal fastställdes.

till exempel delar jag och min sambo just nu på tre garderober och en klädhäst, och här ska städgrejjer få plats också. garderoberna räcker knappt till våra skor, vi hade behövt dubbelt så mycket ungefär. men slår man i böckerna har vi tillräckligt.

jag tror inte det är en så bra idé att välja många och små rum istället för lite färre och större. det funkar nog bra till en början med, men risken är att man inte kan möblera som man vill, eller byta rum inom familjen. ett fungerande kontor kanske inte får plats med både säng och skrivbord eller ett extra arkivskåp.

ytmässigt så måste man vara väldigt nogrann med vart kvadratmetrarna hamnar, så att man inte slösar pengar på korridorer, för breda hallar eller dödytor som bara hamnade där för att rummet var feldimensionerat.

jag är dock en aktiv motståndare till att bara se hus som planlösningar, en byggnad är mycket mer komplex och jag tror man kan få ut mycket mer av pengarna om man tänker mer i volym-termer och inte bara planlösningar. faktum är att ett hus rumsorganisation beskrivs i både plan och sektion och jag tycker att man borde lägga lika mycket tid på båda för att få ett bra hus, särskilt om man vill ha något som också är intressant som byggnad och inte bara fungerande som bostad. det ger mervärden.

kolla på dom japanska arkitekterna som gör väldigt mycket med små tomter genom att tänka rummen tredimensionellt.
 
En lärorik infallsvinkel är alltid att fundera på flexibilitet.

Hur föränderligt är huset? Hur anpassningsbart till andra tider, til nya behov, och till fler eller färre användare. Kan man bygga ut huset? Eller kan man dela upp det på exempelvis generationsboende, uthyrning eller egen rörelse?
 
Japan har troligen världens bästa bostadsarkitektur just nu. Stadsplaneringen är väl inte riktigt lika övertygande :)
 
Mikael_L
simon_isacsson skrev:
... faktum är att ett hus rumsorganisation beskrivs i både plan och sektion och jag tycker ...
Låter spännande, men tyvärr fattar jag nada ... :rolleyes:

Går det att förklara lite, på nåt enkelt vis?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.