Hej!

Jag är helt ny på forumet och ungefär lika ny när det kommer till att snickra, så jag ber om överseende :)

Jag har köpt en bostadsrätt och vill sätta upp en vägg i vardagsrummet för att dela av för ett sovrum. Problemet är att det nya sovrummets taklampa, styrs av en strömbrytare på "fel sida" av den nya väggen. Den befintliga väggen, som strömbrytaren sitter på i vardagsrummet, är bärande och av betong.

Hur kan jag flytta strömbrytaren så att den sitter på rätt sida på den nya väggen? Hur Vi ska tapetsera om så åverkan på golv eller väggar är inget problem.

Tar gärna emot tips och ideér

Vänligen
Henrik
 
Redigerat:
Enklaste är att sätta en trådlös strömbrytare...
 
Observera att detta inte är tillåtet att göra utan behörighet:

Vill du göra det riktigt så får du fräsa/hacka/såga upp ett spår i väggen från dosan (som antagligen sitter uppe vid taket rakt ovanför strömbrytaren) och lägga in vp-rör eller flexslang fram till den nya väggen, och vidare i den nya väggen till där du ska ha strömbrytaren. Du kan säkert komma överrens med en elektriker att du gör spåret i väggen och han kommer och drar ledningarna, men ta i så fall dit elektrikern i förväg och och kom överrens om exakt vad som ska göras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.