Hej,

Vi har sedan 1 år flyttat in i vårt hus, efter ett projekt som var kantat med problem i form av förseningar, fel som löpande gjordes, så gick slutligen husentreprenören i konkurs i våras. Det efter att de inte velat åtgärda alla fel från slutbesiktning.

Nu är vår motpart, där vi då de facto är kund Gar-bo istället, vilket känns ironiskt i sammanhanget - för som kund blir man definitivt inte behandlad.

Under våren gjordes en efterbesiktning på vårt hus för att definiera vad som kvarstår att åtgärda från slutbesiktningen, det gjordes av en besiktningsman som Gar-bo godkänt. Därefter har det varit en lång diskussion med diverse "skambud" som vi uppfattar det.

Därefter kom beslut om att de kommer ersätta oss genom att en entreprenör gjorde en genomgång av kvarvarande fel och kostnadssatte dem. Vi gick igenom hela protokollet med den här entreprenören. När vi sedan får besked från Gar-bo så har följande skett.

De refererar till en särskild besiktning, och inte efterbesiktning, som de själva skrivit i sitt beslut. De har inte tagit med alla punkter. Mycket frustrerande.

De har selektivt utelämnat ett antal punkter (dyra att åtgärda).

Är det någon som har erfarenhet av färdigställande via Gar-bo? Läser mycket om kostnaderna för försäkring osv, men vi är i fasen att vi måste få felen åtgärdade som det tydligt står i försäkringsvillkoren att de skall stå för.

Hälsningar
 
Tyvärr får Gar-bo många klagomål. Ge er inte!
 
Min erfarenhet av Gar-Bo kommer från min mammas tillbyggnad som gick illa på grund av fusk och okunskap. Grannen som var arkitekt och höll i trådarna visade sig inte vara arkitekt och byggfirman försvann snabbt från jordens yta när felen uppdagades. Gar-Bo har faktiskt ersatt takbytet och andra mindre arbeten, men det märkliga i det här fallet (tycker jag som lekman) är att Gar-Bo pröjsar de olika firmorna utan att kolla om arbetena är korrekt gjorda eller överhuvudtaget färdigställda (vilket de inte varit). Man får själv försöka få de inblandade att göra det de ska. Gar-Bo gör inget för att samordna något. Måleriarbetet var så dåligt att det såg ut som ett barn hade kladdat.

Det verkar som att Gar-Bo nekar folk som behöver hjälp samtidigt som de öser ut pengar utan koll i andra fall. Hoppas det löser sig för er!
 
Ja, känns onekligen utmanande att föra den här dialogen. Om man skulle jämföra det med hur man blir hanterad som kund hos t ex Trygg Hansa och det här så är det rena skämtet. På en konkurrensutsatt marknad så skulle de inte överleva lång tid,.
 
men din 2 åriga garanti från entrepenören då?det är ju dennes sak eller har han konkursat ?
 
Konkursad i våras. Det är orsaken till att vi nu har med Gar-bo att göra, då entreprenören inte åtgärdat alla felen (och de var många) från slutbesiktningen.
 
Tack, intressant läsning.
 
Snailman
Älvsbyhus är ju ganska inblandade i Garbo på ett antal sätt, med tyvärr ganska givet resultatq(;^;)p...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.