Hej!
Vi bygger till och undrar vad ni tror är bäst när det gäller målning av fasaden - grunda nu eller vänta till våren? Vi ska ha locklistpanel som ska målas med Falu rödfärg.

Fördelar måla nu: slipper få ränder utan färg när panelen torkar isär, kan få in färg under locklisterna.

Nackdelar: risk för mögel pga väder o fuktigt virke?

Hur skulle ni ha gjort??
 
Svårt läge.
Om man är säker på uppehåll en längre period är det ju inga problem, men vem garanterar det?

Om jag fattade det hela så är underbrädorna uppe, och i såfall går det ju väldigt fort att rulla skiten. Ta en 23 centimeters med långt skaft så går det undan.
 
Exakt så ser det ut! Är det nån större fara om bräderna känns lite småfuktiga...? Tror inte de är tillnärmelsevis så torra som Falufabriken tycker att de ska vara... Jag menar är det värre att de står omålade över vintern eller att de grundas när de är lite fuktiga?

Tack för synpunkten o tipset!
 
Redigerat:
Vet inte om jag misstolkade dig, men du skriver "grunda" och att du ska använda Falu rödfärg. Falu rödfärg är en slamfärg där man inte grundmålar utan stryker direkt med rödfärgen och som inte lägger ett tätskikt som stänger inne fukten.
Jag skulle definitivt strycka panelbrädorna en runda med rödfärg nu och sedan slå på locken och gem dem en omgång.
Sedan kan du borsta av panelen till våren och göra en färdigstrykning.
 
När man grundar nytt virke med slamfärg så har man alltså spätt ut färgen med 15% vatten. Att rolla på färgen avråder jag från. Slamfärg ska arbetas in i träet inte läggas på. Ta gärna en bred mjukare golvborste på skaft, häll färgen i ett passande kärl så går det raskt! Jag skulle vänta med att måla, det är mycket fuktigt ute nu. Nytt trä som skall slamfärgas kan stå en vinter, då biter färgen bättre till våren.
 
Tack för era synpunkter! Fortfarande villrådig, men lutar nog åt att vänta... "Grunda" med utspädd färg var förstås tanken, och med pensel, inte rolla.

Tror ni (Gafsan) att vi kommer få problem med trärena glipor mellan lock o bräda om locken slås på innan vi målar och väntar till våren?
 
Jaha nu har vi grundmålat i alla fall! Strålande sol, lagom med vind o tio plus idag avgjorde saken. Får väl återkomma om det börjar mögla :)
 
Kan ni inte grunda locken inomhus nånstans innan dom sätts upp? Isåfall hade det varit smutt att bara färdigstryka allt till våren.
 
J
Malino skrev:
Jaha nu har vi grundmålat i alla fall! Strålande sol, lagom med vind o tio plus idag avgjorde saken. Får väl återkomma om det börjar mögla :)
Riktig falurödfärg möglar knappast då får virket vara bra surt.
 
Precis, tänkte försöka stryka lockläkten inne i huset medan det ska torkas upp lite, blir ju som sagt smidigt att bara färdigstryka alltihopa en gång sen i vår då :)

Tack för uppmuntran, hoppas du har rätt John J!
 
Var det inte så med Falu Rödfärg att många hade problem kring år 2000 (eller däromkring), då det lätt blev mögel! Jag hörde någonstans att det var extremt fuktigt det året! Isåfall fukt kunna orsaka mögel. Jag skall själv sätta upp liggande panel snart och vet inte hur jag skall göra med målningen. Vi skall ha Falu Rödfärg svart. Antingen väntar vi till i vår eller så får vi stryka brädorna en gång när vi sätter upp dem!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.