Hej !

Har tittat på ett 70-talshus som har ett tak av Betongpannor, 2"x 3" läkt och masonit på takstolarna. Nu har masoniten släppt och rasat in på stora delar av vindsutrymet med följd att fukt droppat ner på isolering och innertak. Vad gör man lämpligast ? Är det att plocka av alla betongpannor på 160m2 och riva bort läkt och sätta nått nytt i stället för masonit...Vad använder man i dag ?
 
apotekarnes
Att du behöver plocka ner taket för att kunna göra om undertaket råder det inget tvivel om. Sen skulle jag rekommendera råspont, underlagspapp, ströläkt & bärläkt istället för masonitlösningen du har nu. Takpannor kan gå sönder eller hamna snett och då litar i alla fall inte jag på masonit som underlagstak. Undertak av råspont kan hålla i 70-80 år om jobbet är noggrannt utfört.
 
Kan bara instämma. Råspont i botten är betydligt bättre än masonit. Masoniten passar bättre under råsponten till luftspalten.
 
Inget fel på masonit som undertak. Det har förmodligen lossnat pga läckaget genom yttertaket. Det ska inte droppa igenom.

Det låter som att du även måste se över det sistnämnda.
 
apotekarnes
Ett tegel- eller betongtak läcker alltid lite vid oväder och just därför anser jag att råspont och papp är mycket bättre. Masonit duger däremot alldeles utmärkt under plåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.