När det ändå ska byggas nytt så är det väl i högsta grad lämpligt att planera för ett vattenburet värmesystem. Även i de dåligaste radhusen från 70-talet lägger man ned stora pengar på att få in vattenburet. Huset blir ju bl.a. väldigt lite värt om det inte finns ett komplett värmesystem. Prisskillnaden på två radhus, det ena kompletterat med vattenburet, det andra utan, är stor.
Tänk också på miljön. Vedeldning i kamin är ingen bra miljölösning.
Vill du elda ved så varför inte en vedpanna?
Själv störs jag inte av luftvärmepump, men det är en typiskt "billig" lösning för den som sitter med ett hus utan värmesystem och lite pengar. En bra luftvärmepump ger däremot riktigt billig värme så länge el är så billigt som idag.
Har du möjlighet att lägga ned jordvärmeslinga så blir det billigare än bergvärme.
 
Att inte välja vattenburen golvvärme vid nybygge idag i ett normalt egnahem är mycket svårt att förstå för mig, det kräver ett extremt avvikande behov som verkligen behöver en detaljerad förklaring? :confused:

Sedan hur man väljer att mata slangarna med energi beror på vilka förutsättningar man har och hur man värderar sin egna tid, men det är steg 2 och det blir nog något som alltid kommer att diskuteras tills tråden stängs :)

Av ren nyfikenhet och välvilja skulle jag vilja ha en motivering av hur trådskaparen resonerat i första stycket i mitt inlägg? :rolleyes:

/R
 
Har du redan elementen och ändå ska borra efter vatten, så borde det ju rimligen gå att köra bergvärme genom samma hål i marken. Då blir bergvärme en ytterst liten extra kostnad.

Kaminen blir ju då en mysgrej, medan BV systemet blir huvudvärmen året runt.

Eller ska du sälja det gamla huset och bygga ett nytt? Det är lite oklart vad som gäller.
 
Helt ärligt så vet jag inte hur jag tänker. Vi ska evt ha trägolv och då är inte vattenburet ett så bra alternativ fick jag höra... Men hjälp mig gärna... Om vi har parkett går det. Vad ska vi välja för värme og även ventilation? Har mycket klart för mig allt det andra i bygget men detta är den svåra delen, känns som jag är nollställt. Vill som sagt ha kamin och två blir det nog, en gammal antid i gjutjärn samt evt en kakelugn. Men utöver detta; vilken uppvärmning och ventilation...Tack
 
Vad har trägolv och vattenburet för motsats?
Massivt trägolv och golvvärme har väl sina sidor men massiva trägolv lever ALLTID sitt eget liv. Krymper, sväller och spricker om de läggs och behandlas fel.
Trägolv och vattenburen radiatorvärme går ju ihop (lite bättre).
Ett trägolv under utblåset från en L/L kan också bli problem.

Protte
 
Rätt gjort funkar golvvärme + trägolv, speciellt parkett. Det kan tom vara en fördel mot tex ingjuten golvvärme + klinker eftersom betongvarienten blir så värmetröga att tempen i rummet inte hinner justeras om du tex har en solig dag med mycket sol genom fönstret.
 
Fördelarna med vattenburen golvvärme är så många och argumenten för är så starka vid nyproduktion att även om någon kan på något sätt kring någon detalj lyckas resonera sig till att det kanske finns en nackdel under något förhållande, så är den nackdelen så liten och oftast tveksam och som man enkelt kan kringgå om man tycker att det finns fog så du kan helt eller delvis bortse från dem i nuläget,

Så ingen tvekan här, planera in vattenburen golvvärme för bästa komfort och bästa ekonomi

/R
 
Lånar tråden lite grann..

Rekommenderar ni även vattenburen golvvärme i våtutrymmen?
Tycker det verkar vara vanligt att installera elslingor i badrum och hallar även i nybyggen med ett annars vattenburet system.

Jag frågar för att jag själv planerat ett hus med vattenburen golvvärme från en luft/vatten-pump och en täljstensspis för värme och mys.
Har dock inte bestämt mej hur det blir med badrummen.
 
Atenza skrev:
Rekommenderar ni även vattenburen golvvärme i våtutrymmen?
Tycker det verkar vara vanligt att installera elslingor i badrum och hallar även i nybyggen med ett annars vattenburet system.
Finns det vattenburna radiatorer så är det endast för komfort och inget annat med elslingor i badrum och hall, det är ganska små ytor det handlar om och låg effekt eftersom rummet i övrigt värms från radiatorn i huvudsak

Atenza skrev:
Jag frågar för att jag själv planerat ett hus med vattenburen golvvärme från en luft/vatten-pump och en täljstensspis för värme och mys.
Har dock inte bestämt mej hur det blir med badrummen.
Bygger du nytt med vattenburen golvvärme i övriga/hela huset så givetvis ska du har det i badrummet också tveklöst, ja i alla värmda utrymmen

notera:
Har du klinker/kakel/stengolv så kommer ni att vilja köra värme där större delen av året och inte bara på vintern som i normalfallet

/R
 
Golvvärme är en komfortgrej ,skönt att gå på barfota.Radiatorvärme är utprovat och fungerar mycket tillfredställande,du slipper golvärmens tröghet.

Gillar du vedeldning och bygger nytt skall du absolut andvända en riktig vedpanna med actank/ar med solfångare på taket (till sommarvarmvattnet)

Är du lite lat skall du välja berg/jordvärme.

Allt annat blir dyrare/krångligare/oekonomiskt i längden.Vill du spara pengar för stunden så kör på med dina ideér:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.