Krayman skrev:
Vi ska ta ett möte med vår bankman nästa vecka. Ska bli intressant!
Vi sitter lite i samma sits som ni. Det jag upplevde som negativt med att prata med banken i ett tidigt skede var att de i princip lovade guld och gröna skogar. Min teori är att eftersom de inte har något att förlora så vill de inte riskera att skrämma bort en potentiell kund. Därför kändes de inte ärliga.

Har vänner i ungefär samma sits, men med skillnaden att de vill köpa nu. De har haft stora problem att få låna.
 
Nyfniken skrev:
Vi sitter lite i samma sits som ni. Det jag upplevde som negativt med att prata med banken i ett tidigt skede var att de i princip lovade guld och gröna skogar. Min teori är att eftersom de inte har något att förlora så vill de inte riskera att skrämma bort en potentiell kund. Därför kändes de inte ärliga.

Har vänner i ungefär samma sits, men med skillnaden att de vill köpa nu. De har haft stora problem att få låna.

Kan tänka mig det, dock det vi söker är lite "tips o tricks" för att lägga upp en realistisk plan. Gillar jag inte bankmannen i fråga så kommer du höra det:) och ber om en annan på direkten. Ska ta lite andra banker än Swedbank att prata med. Får se vad de säger. Jag vägrar att behandlas som någon j***a almossetagare hos dem, jag är kund och de kommer de få veta :cool:

Hur har ni gjort hittills och var är er plan Nyfniken?
 
Börja omedelbart gå på husvisningar! Dels är det kul, dels är det lärorikt. Ni träffar olika mäklare och ser alla sorters hus, lyssnar på andra spekulanter och kanske rent av deltar i några budgivningar som nån annan vinner. Allt detta gör att Ni så småningom kommer att springa på "rätt hus" så som "billy_baver" skriver och då är det bara att köpa. Med Ert sparande och Er ekonomi kommer Ni att få lån så det är knappast nåt problem.
 
Krayman skrev:
Hur har ni gjort hittills och var är er plan Nyfniken?
Vi sparar och har gått på en del visningar för att få rutin, kolla in områden och planlösningar och även för att känna av ortens mäklare. (Sparandet har tagit en paus då vi nu är föräldralediga.)

Vi hyr 160 kvadrat idag (lgh), är två st med två barn, så behöver någorlunda stort. Så som utbudet ser ut så är BR uteslutet, kvar finns bara ruttna kåkar från 70-talet eller nybyggt. Priserna börjar på >2.5 miljoner (runt 4 för enklaste nybyggda). :rolleyes:

Jag är inte övertygad om ständigt stigande priser och vill max ha 90% belåning, vilket betyder att vi behöver runt 400k cash. Vi är inte där riktigt än, men med den här takten passeras nog det strecket om ca 2 år.

Samtidigt skulle vi vilja ha köpt innan äldsta barnet börjar skolan om 3 år.
 
Hej,

Vi gick i samma tankegångar som er tills för två månader sedan då vi flyttade in i vårt hus. VI har också ungefär samma ekonomiska förutsättningar som ni har. Våra tankar kring maxkostnad för ett hus hade vi satt till 2,4 Milj.

Vi valde vägen att spara så mycket som möjligt tills vi hittade vårt hus av två anledningar:

1. Det är omöjligt att säga på förhand vilket hus man kommer att fastna för. Man kanske söker ett lagomt renoveringsobjekt men fastnar för ett "perfekt" hus där endast mindre justeirngar behövs till en början. Hittar man det "perfekta" huset kommer det förmodligen kosta mer än man har satt upp som tak. Men det kanske går att överleva rimligt ändå eftersom man har pengar att lägga in på toppen. när vi hade gått på våra första visningar hade vi helt andra funderingar och idéer än innan vi började titta

2. Bankens krav den dag man ska förhandla kan skilja sig rfrån hur det ser ut just nu. När vi började titta hade vi lätt kunnat låna fullt + pantbrev och lagfart. När vi väl köpte hade vi inte fått lån om vi inte hade sparat ihop till lagfart och pantbrev som ett exempel.

I vårt fall slutade det med följande. Vi lånar fullt till en början, tog av sparade pengar och löste billånet, betalade lagfart och pantbrev. Resterande pengar som vi har kvar på hussparkontot ca: 100 Kkr kommer att gå till en badrumsrenovering. Att slippa utgiften för billån innebär att vi har 4500 Kr "extra" in på hussparkontot varje månad som kan gå till att tapetsera om hallen och vardagsrum samt fixa lite nya golv och renovera trappen. Till våren/sommaren kommer vi att värdera om huset och på så vis minska andelen topplån samt öka ammorteringen på kvarvarnade topplån så att vi så snabbt som möljligt slipper undan tvångsammorteringen och kan styra mer efter egna villor gällande hur vi ska ammortera över tid.

hittills går allt enligt plan förutom det magiska extrakostnaderna som verkar uppstå när man köper hus. Jag kan omöjligt gå in på t.ex. Cales Olson utan att komma ut med ett kvitto som bevisar jag spenderat minst 500 Kr. När man gick in var planen att köpa ett par arbetshanskar och en lampkontakt, men på något magiskt vis uppstår ett vaccum som gör att man helt plösligt sitter i bilen med en elhyvel, korg till lövräfsning, hörselkopor till gräsklippning och 5 andra prylar man aldrig tänkt på att man behöver tidigare.
 
Fler som har tankar och idéer?
 
Har både renoverat äldre hus och nu byggt nytt. Ja jag är nästan semi proffs på det mesta när det gäller hus renovering och snickeri. Till saken hör att lusten varierar, idag hade jag aldrig köpt ett äldre hus, mitt råd är tveklöst: bygg nytt. Det finns ingen romantik med att renovera, det är bara jobbigt och det tär på ens lust. Plötsligt kommer det något annat i din väg och det är mycket roligare, t.ex barnens aktiviteter, fotboll etc. eller en båt för den delen. Då står du där i ett halvrenoverat hus och ditt fokus på renovering är borta och det tar 5 år till innan du är färdig.

Så mitt råd är köp ett hus i bra skick eller bygg nytt. Spara lite till och gör ett gemensamt projekt under tiden med ett husbygge. Det tar några år från tanke till verklighet så det är bara att bestämma sig.
 
Mitt råd är att betala av så mycket befintliga lån som möjligt (de dyraste först), spara sedan till en kontantinsats och köp därefter.

"Den som är satt i skuld är inte fri!"
 
Du har en poäng där Denar, men å andra sidan så är det inget som vi inte mäktar med.

Vi funderar faktiskt på att casha in medlemslånet rakt av och bara ha bil och boende på kredit med stark amortering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.