Ska dra en evaktueringsslang ca 5 m från torkskåp till ventilationshål. Hur fäster man den egentligten på bästa sätt i taket, dvs på vägen mellan torkskåpet och ventilen?
 
Slangen från vårt torkskåp (Nimo) sitter rakt under frånluftsdonet med en luftspalt på ca 8 cm emellan. Längst ut på slangen sitter tre plast"pinnar" i slangens förlängning som sitter i taket på donets utsida, de verkar ha suttit på slangen från början eller är kanske tillbehör. Plastpinnarna är alltså ca 8 cm långa, så att rumsluften kan sugas ut som vanligt när skåpet är avstängt.


EDIT Aha, jag kan visst inte läsa idag. Trodde frågan gällde montaget mot donet, sorry.
 
Redigerat:
Det kallas dragavbrott.
Man vill alltså inte ha en tät anslutning mellan ventil och torkskåp.

http://www.soliduct.com/luftdon-ventiler/dragavbrott.htm

/Hasse

EDIT
Jag ser nu att frågan troligen inte gäller slangens ände, utan hur man fäster resten av slangen.
Det har jag tyvärr inget tips om.
 
Redigerat:
Använd spirorör istället för slang. kommer se snyggare ut.
 
Dragavbrott har jag, likaså är evakueringsslangen inköpt. Eftersom jag har tummen mitt i handen tänkte jag höra om hur jag fäster den i taket på bästa sätt, dvs de meter som är mellan torkskåp och ventilationshålet några meter längre bort.
 
Om du inte vill ha spirorör utan ska envisas med slang. :)

Så åk och köp en rulle hålband, klipp av lämplig längd, forma till en cirkel och fäst hålband,slang mot väggen/taket
Men eftersom det ändå kommer att se skitdumt ut så kan du lika gärna använda ståltråd virad runt spik i taket. Lite billigare.:)
 
Köp svep för ventilationsrör av samma storlek som slangen. Fäst svepen i en bladskruv i taket. Sätt svepen ganska tätt för att minska "hänget". Men som tidigare skrivts, snyggt kommer det inte att bli...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.