Sitter med ett helt nytt badrumm som vi får spänning i duschen 1,0- 5 volt .Även när huvudströmen är BRUTEN.Jag har mätt mellan dushen (Kopparrör alla i huset) & en blöt svamp på golvet . Vi har vattenburen golvvärme, klinkers på golvet.har även bytt avloppet mot plaströr ( I dushrummet), inkommande vattenledning till huset är också plast

någon som har ide eller lösning

Tibben
 
Störs ni av det på något sätt? En del instrument är inte så känsliga, kan helt enkelt visa fel. FInns potentialutjämning? Det kan bli spänningar mellan metalldelar som inte är anslutna till varandra, därav en av anledningarna till att potentialutjämning finns.
 
Vad är problemet? Kittlar det i tårna? Är det ett helt nytt badrum då är det väl också potentialutjämnat och testat så det borde inte vara nån fara.
Om du mäter med en vanligt digital multimeter så kan du nog få den att visa nån volt mellan fingrarna, speciellt om du står i närheten av nåt elektriskt.
 
Det sticker i handen när man rör blandaren eller duschhantaget.
Det känns mera ibland & mindre ibland ( står man utanför dushen känner man ineting).
Hela kallvatten systemet är ihopkopplat & varmvattensystemet också efter varmvattan beredaren.
 
Är badrummet potentialutjämnat?
Har du metallrör från VVB så kan kanske en liten läckström fortplanta sig.
Prova att koppla ur VVBn.
 
Min första reaktion är också att man klan inte mäta på det viset. En multimeter med hög ingångsimpedans plockar upp störningar ur luften. Du komemr alltid att få liknande mätresultat om du mäter mellan något som är isolerat (som golvet ev. är) och något annat som är isolerat eller jord.

Men nu skriver du att du känner något när du tar i blandaren, är det också med huvudströmbrytaren avstängd?

Man kan tänka sig att du har en potentialskillnad mellan husets elektriska jord som ju kommer från elverket, och en lokal jordanslutning. Om golvet står i kontakt med marken runt huset via någon byggnadsdel så får golvet din lokala potential. Samtdidigt så kan rörsystemet i huset ligga på elektrisk jord efterssom beredaren och ev. elpanna/värmepump är elektriskt jordade.

En något enklare förklaring är om du har ett fel i beredaren så att den ger krypströmmar till vattnet, men att din mätning är felaktig enl vad jag skrev härovan.

I nybyggen kräver man idag pontialutjämmning, som enkelt uttryckt går ut på att allting metalliskt i huset skall jordas (även armering i golv osv.).
 
Jag kanske skrev fel ,eldar med ved till en ackumulatotank med Varmvattenberedare i (Rinkabytanken).Det käns även med huvudströmbrytaren bruten . men det konstiga är att det inte alltid käns, bara ibland.
 
Jag glömde att skriva huset är byggt 1932 & vattenledningarna från -64 utom en del som är påbyggt sen
 
häng en fk mellan blandaren och golvbtunnen och koll aom det försvinner...
 
hempularen skrev:
I nybyggen kräver man idag pontialutjämmning, som enkelt uttryckt går ut på att allting metalliskt i huset skall jordas (även armering i golv osv.).
Detta har ändrats något. Armering i platta behöver t.ex. bara jordas om den är åtkomlig efter gjutning.
 
Har en vän som också kände att dom fick stötar, efter mycket felsökande framkom det till slut att det var ett elstängsel som kom ikontakt med nån vattenkran utanför... Kan ju vara nått som kommer långt bortanför badrummet? :)
 
Skulle vara intressant ifall du kunde mäta spänningen mellan duschblandaren och skyddsjorden i ett jordat uttag (alternativt nollan i ett ojordat).
När du skriver att det bara känns när du står i duschen menar du då medans du duschar (dvs. är blöt) eller räcker det att du bara fysiskt står i duschen (på golvbrunnen?)?
1 till 5 volt borde inte ge något stick i fingrarna så du måste ha en högre spänning än så. Är du säker på att all ström i huset bryts av huvudströmbrytaren, även ev. cirkulationspumpar etc.?
Switchade nätaggregat (som finns i tex. datorer) är mästare på att skapa jordströmmar och potentialer, speciellt om de är anslutna till ojordade uttag.
 
Jag funderade också på om man verkligen kan känna 1 Volt, men om man är blöt så kanske även det känns?
 
Ja jag är säker på att allt bryts.
Ja det känns bara när man står i vatten.Har även provat att dra en kabel mellan jord (på proppskåpet)& kopparrören utan någon ändring.Vi har en jordfelsbrytare , men allt är inte jordat.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.