Sugen på iduktionsspis när jag bygger om köket men har bara enfas till spisen nu (20A gruppsäkring, 25A huvudsäkring, Norwesco uttag monterat) och dessvärre ser det mörkt ut med möjligheter att dra in in trefas.

Har sett att det finns induktionsspisar som säljs för enfas med Norwesco monterat från fabrik men är lite fundersam på hur det funkar i praktiken. Ett ex på sådan spis verkar vara ELUX INSPIRE EKD600500W

Går vitsen med induktion förlorad om man kör på enfas? Blir det samma skillnader i tid för uppkok som med en "vanlig" spis som körs med en resp trefas?
 
Ok, då får jag väl svara själv då :D Dvs efter många tel samtal med ELUX ÅF som samtliga var totalt godag yxskaft och ett samtal till Electrolux som redde ut allt.
Försöker återge min bild här så får vi se om det blir något mothugg.

Nästan alla supportsamtal till Electrolux ÅF (som ONOFF, ELGIGANTEN mfl) där frågan var "Har ni någon Electrolux induktionsspis som går att använda med 230V enfas, 20A gruppsäkring, Norwesco don" besvarades med något där innebörden var "Ja, står det 230V är den klar att instaleras för enfas". Följdfrågor gav vid handen att hela bunten inte hade en susning om skillnaden mellan 230V enfas och 230V trefas.

Supporten på Electrolux kunde berätta att den spis som Elgiganten säljer (EKD 600500) för enfas är en produkt ursprungligen framtagen för den Norska marknaden. I Norge är trefas för hushållsbruk tydligen icke existerande och i Norge säljs i stort sett hela Electrolux sortiment av induktionsspisar kopplade för enfas.

Alla deras induktionsspisar skall vara möjliga att bygla för enfas, även om de inte rekomenderar det. Det enda skälet de kunde nämna till att de inte rekomenderar det är att man kommer att blåsa en 20A eller 25A relativt ofta om man drar på för många funktioner samtidigt. Bara deras dubbelungnar har någon effektreglerande automatik. I alla övriga fall är är det säkringen som är "automatiken".
Om jag kikar på den enfasspis jag har idag verkar den ha liknande installerad effekt på de flesta funktionerna och det funkar. Dvs om jag inte byter "matlagningsstil" så kommer det att funka. Och sist men inte minst: Det kommer gå lika fort att koka upp 1l vatten på en 230V enfas konfigurerad spis som på en 230V trefas konfigurerad spis, förutsatt att säkringen håller....

Fråga: Spisar skall installeras av elekriker. Gäller detta även om jag köper en som kommer färdiguppkopplad med Norwesco don? Måste jag enligt reglerna ha en elektriker för att stoppa i spisens Norwesco don i väggens befintliga Norwesco kontakt?
 
vgurra skrev:
Fråga: Spisar skall installeras av elekriker. Gäller detta även om jag köper en som kommer färdiguppkopplad med Norwesco don? Måste jag enligt reglerna ha en elektriker för att stoppa i spisens Norwesco don i väggens befintliga Norwesco kontakt?
Det borde ju inte behövas. är en sådan här som du pratar om?
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=68515303

Köper man en 400 V spis icke induktion sitter det ju i regel en perilexkontakt monterad som bara är att plugga in.
 
Jodå, det förefaller vara Norwesco på din bild.

Det är ju tveklöst så att de flesta treåringar KAN plugga i en sådan kontakt. Frågan är vad myndighetsregler säger att man FÅR göra som lekman, rent formelt. Om reglerna är så hårda att allt som har med installation av spis att göra kräver en elektriker, oavsett svårighetsgrad?
 
Klart du får sätta i en stickpropp, det är därför man har stickpropp på spisar.
 
Ok, kommer att sätta i kontakten iförd gummistövlar/ghandskar och flammskyddade kläder :D

Tilbaka till grundfrågan hur listigt det är att köra en induktionsspis avsedd för 230v trefas över enfas.
Får rätta mitt andra inlägg. Det verkar som om de flesta har en inbyggd effektbegränsning i häll-delen tex så att varje par av plattor inte suger i sig mer än tex 3500W
Men 2x3500=7000 är väsentligt mer än de 230*20=4600 W som den vanliga 20A säkringen i gamla enfasinstallationer klarar. Tröghet i säkringen kanske gör att det klarar sig några minuter medans man tar ut högre effekt än 4600W.

Någon som har praktisk erfarenhet av detta? Funkar det eller blir det mycket flippande av automatsäkring? :confused:
 
Redigerat:
230 v trefas? Fasspänningen på trefas här i Sverige är ju 400 v, 230 v får man ju då man ansluter mellan fas och nolla och då är det enfas-finns väl inte någon 230 v trefas?
Eller hur menar ni?

Roger:confused:
 
För att dela på belastningen mellan de olika faserna använder dem flesta nya spisar mer än en fas (fas1 - nolla och fas 2 - nolla) utan för den saken skull använda 400 Volt. Använder du en fas krävs det 20-25 A aväskrat, vilket i sin tur även kräver grova kablar till spisen. Kan man använda samtliga tre faser så får man en betydligt jämnare belastning per fas i fastigheten också.

Oftast när man byter ut en gammal spis mot ny häll så måste man komplettera med en nolla, eftersom de gamla spisarna ofta går på 3 faser, 400 Volt, och då inte kräver någon nolla.
 
vgurra, hur gick det för dig? Köpte du den nämnda Electrolux-spisen, kunde du koppla in den? Jag är nyfiken då jag såg denna på Elgiganten idag, och den var ganska billig därtill.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.