Vi har ett funkishus byggt -39 i vilket vi installerade bergvärme för 5-6 år sedan, men jag tycker att eltillskottet har fått jobba lite för mycket.

Lite fakta:
Huset ligger i Göteborg
150 kvadrat i två våningar samt ytterligare 70 kvadrat i källaren.
Bergvärmepumpen är en Thermia Diplomat 8 med ett borrhål på 170m.
Snittet för eltillskottet har nog legat på uppåt 10% sett över en 5-årsperiod.
Rumsvärdet har varit satt på 20 grader och pannan står i autoläge.

Kalla och blåsiga dagar har det varit kallt inne, medans soliga vinterdagar varit för varmt inne. I somras kompletterades installationen med en innegivare så jag vet inte hur det kommer att påverka i vinter än.
Nu loggar jag driftstiden varje kväll och några kalla dagar nu på sistone har pumpen varit igång upp mot 18-20 timmar. Inget tillskott än men det känns som att om dygnsmedeltemperaturen sjunker ytterligare några grader så kommer elpatronen att få börja jobba.

Huset är inte tilläggsisolerat eller har energisnåla fönster och det kommer så förbli då det estetiska är mycket viktigt, så visst värmesvinn räknar vi med.

Vi har nu möjligheten att få en luftvärmepump installerad, men är det vettigt att komplettera med en sådan ?
 
Redigerat:
Det kan ju vara så att du har ett stort varmvattenuttag?

Förutsättningarna för oss är liknande hus, 75+75 kvm plus 75 källare. Vi har en nibe 1230-10 som i detta väder (runt 5-6 grader) går ca 5 timmar per dygn. Vårt hus är från 44 och inte isolerat. Det har dessutom gamla fönster. En halvdan isolering av vinden dessutom. Vi har rumsgivare som jag tror ger bra ekonomi de soliga dagarna.
 
att instalera en luft/luft för at minska eltillskotet tror jag inte på...
 
hur är det med tätningslister på dörrar o fönster?
isolera vinden stör inte det estetiska!
 
Håller med CarMan, en L/L ger väldigt lite när er BV pump inte räcker till. Er BV pump är helt enkelt för liten eller så måste ni minska värmebehovet. De flesta värmepumpar är inte dimensionerade att klara hela uppvärmningen, ni skulle aldrig köpt en pump som räcker för den absolut kallaste dagen, den blir för dyr. Vp är oftast en avvägning mellan investering och driftskostnad.

Det kanske behövs 50% högre toppeffekt för att eliminera de 10% elpatron.

Apropå estetiken, den som vill vara fin får lida pin. Går det inte att isolera in eller utvändigt och behålla utseendet?

Protte
 
nje, inte är det så många kronor till för att gå upp några storleker på pump, men man kan få problem om pumpen avger mer effekt än vad radiatorerna kan avge, så av säkerhets skäl dimensionerar man inte för 100%

men kan göra det, men det kräver med av instalatören för att först rökna ut om det går 6 sen justera in anläggningen korekt (det är int elika känsligt om pumpen är mindre)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.