hallå,
jag tror att denna konstruktion är extremt fuktkänslig pga organiskt mtr tillsammans med betong.
Jag är dock ej helt säker på detta. (hörsägen)
mvh tlog
 
HEJ!
Vad jag vet så är EW-grund en sk riskkonstruktion (det kan säkert fungera bra men kan också ge problem). Men även om det är en riskkonstruktion så borde det väl gå att göra något åt problemet. Är det någon som vet är jag tacksam för svar, mina svärföräldrar ska sälja sitt hus med EW-grund och det är, helt naturligt, lite svårt att övertyga eventuella köpare.

JONAS
 
Huh.........

Om man får fukt- och luktproblem i s.k. EW-element som motfyllda källarytterväggar, så kan man ha ett "jättebekymmer". Konstruktionen består av prefabricerade betongväggar med ingjutna, ofta tryckimpregnerade, träreglar. Denna konstruktion kan ur fuktsynpunkt enkelt jämföras med en betongplatta på mark med ingjutna spikreglar med den skillnaden att man ställer den upp vertikalt. Dessutom gjöts oftast nederdelen av träreglarna in i betong mot betongplattan.

Problemet är att de ingjutna träreglarna är en del av väggens bärande del vilket innebär att dom är svåra att bara ta bort. Dessutom är dom ingjutna i väggen så långt att det oftast bara är ett par cm kvar av betongen på dess utsidor.

Konstigt att inte Småhusskadenämnden kunde ge hjälp till personen på byggtorget.se ovan. Vet att dessa har hjälpt till åtgärda ett flertal EW-konstruktioner genom åren. Vet även att Prästängen AB (system Nivell) har varit med och ventilerat denna typ av konstruktion (slutresultat dock okänt).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.