Har efter flera års strid vunnit en dold fel process och fått ut pengar för vårt badrum. Det blev en förlikning och säljarens försäkringsbolag betalade ut en summa till oss som vi tyckte var ok. Det här kallas att vi fått nedsättning av köpeskilling. Vi har alltså fått pengar för vad vi skulle betalt på huset om vi visste att vi skulle få riva ut hela badrummet och göra om det för grunden.

Nu kommer vi till frågan. Kan vi göra ROT-avdrag nu när vi tänker göra om badrummet (och dessutom bygga ut det)?

Såhär står det på Skatteverkets hemsida:
FÖRSÄKRINGSERSÄTTNING
Om försäkringsersättning lämnats för del av arbetskostnaden medges inte skattereduktion för någon del av det arbete som utförts. Om det klart framgår att ersättningen endast avser material kan det utförda arbetet ge rätt till skattereduktion.


Alltså jag kan ju på ett sätt förstå om vi inte får göra ROT-avdrag. Samtidigt tycker jag det är en tolkningsfråga för vi har ju inte fått några försäkringspengar (det är ju säljaren som betalat oss från sin försäkring). Det skulle vara lite plåster på såren för det vi fått gå genom, och sedan tog vår advokat en ganska stor del av det utbetalda beloppet.
 
D
Jag tycker inte att det borde vara några problem för er att få ROT i det här fallet. Ni får ju inte en försäkringsersättning utan en ersättning från säljaren. Var säljaren får sina pengar ifrån är inte er sak.

Det som väl främst åsyftas i texten som du citerar är när man t.ex. får en skada i huset som hem/villaförsäkringen betalar (helt eller delvis). Då kan man inte låta försäkringen betala reparationen och samtidigt få tillbaka pengar från staten.
 
Det är väl ganska uppenbart att det inte är en försäkringsersätning. Däremot kan man kanske ifrågasätta om det är ni eller säljaren som betalar jobbet? Ni har bara rätt till ROT avdr. för saker ni betalar själva.
 
Tack för era synpunkter. Har inte riktigt "vågat" ringa skatteverket och fråga än eftersom jag vill leva i tron om att vi får använda ROT ett tag till:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.