cullberg skrev:
Jag har monterat många av alternativ 1 såkallade "Puto" push to open...
Dessa har även en liten justermån!!

När man monterar dom hur mycket glipa måste man ha för att kunna trycka in luckan??
 
Fredrik.engdahl skrev:
marbodal använder 2 sorter

1: Theofils Beslag

2: Theofils Beslag

har för mig kvik använder modell 2

man kan handla på theofils så får man det lite billigare än att handla hos köksfabrikanterna
Alternativ ett är en liknande variant som HTH använder sig av men i de fallen måste man även ha speciella gångjärn som inte drar in luckan.

Hela luckan ligger typ ett par mm utanför stommen för att dessa skall fungera.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Alternativ ett är en liknande variant som HTH använder sig av men i de fallen måste man även ha speciella gångjärn som inte drar in luckan.

Hela luckan ligger typ ett par mm utanför stommen för att dessa skall fungera.
Hmmm så jag kan inte använda standard gångjärnen från ikea med lösning ett. vilka gångjärn rekomenderas ihop med dom eller kan man använda lösning två?

// Adam
 
Funkar detta även på IKEA lådor, skulle vilja ha detta till lådan under vasken.
 
BLUM har prudukter för push open. Gångjärnen ser lika ut som de vanliga men stängningsfjädern är borttagen. Annars klarar inte push menkanismen öppna luckan. Stängningsfjädern behövs inte heller eftersom push-fjädern har magnet. För att luckan ska ligga parallellt med skåpet justerar man ut luckan någon millimeter vid gångjärnssidan. Kolla på BLUMs sida för mer info.

Ang. lådor, pushmekanismen är konstruerad för luckor. En fullastad låda väger avsevärt mycket mer och där krävs andra saker, t.ex. BLUMs Servodrive. Jag har själv den lösningen till just lådan under vasken och BLUM har en paketlösning för just en låda som innehåller motor, traf, vinkel etc... Kolla även där BLUMs sida.
 
Ang. lådor, pushmekanismen är konstruerad för luckor. En fullastad låda väger avsevärt mycket mer och där krävs andra saker, t.ex. BLUMs Servodrive. Jag har själv den lösningen till just lådan under vasken och BLUM har en paketlösning för just en låda som innehåller motor, traf, vinkel etc... Kolla även där BLUMs sida.[/QUOTE]

Hrm vad kostar detta och passar detta till IKEAs system eller måste man bygga massa specialanpassningar?
 
Det borde passa IKEAs skenor/lådor men jag garanterar inget. Troligtvis behöver man anpassa låddjupet där motorn sitter. Själv har jag BLUMs skenor med Intivo-lådor. Jag vet inte exakt vad Servodriven kostade för jag fick en samlad räkning på allt. Men jag tror att det ligger omkring 700-1000 kr.
 
Priset på enstaka Blums ServoDrive för diskbänkslåda ligger snarare runt 2.700kr via Teofils.
 
Jag kan rekommendera http://www.thuressontrading.com/ de har ett bra urval av "push open". Man kan borra in deras "utkastare" i stommen. Det blev väldigt bra. Man måste dock ha 2,5 mm mellan luckan och stommen för att mekanismen ska fungera. Beställde självöppnande gångjärn samt utkastare för 4 skåp kostade 549:- inkl. moms och frakt. Beställde på en måndag och hade sakerna i brevlådan på onsdagen. Bra och snabb service även för privatpersoner.
 
molnfri skrev:
Jag kan rekommendera [länk] de har ett bra urval av "push open". Man kan borra in deras "utkastare" i stommen. Det blev väldigt bra. Man måste dock ha 2,5 mm mellan luckan och stommen för att mekanismen ska fungera. Beställde självöppnande gångjärn samt utkastare för 4 skåp kostade 549:- inkl. moms och frakt. Beställde på en måndag och hade sakerna i brevlådan på onsdagen. Bra och snabb service även för privatpersoner.
Gulligt av dig att göra lite reklam här...q(;^;)p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.