Har sökt runt här utan resultat (kan vara jag som är kass på att söka), och undrar nu vad som gäller när man gjutit cement. Har läst något om torktider på 1-6 månader innan man får klinkra, stämmer det? I vårt fall är halva golvet gammal betong, och andra halvan nygjuten ovanpå gammal betong (vi bygger ut badrummet).

När kan vi klinkra? Vår snickare har nämligen inte nämnt något speciellt ang torktid, och jag vill ju inte att våra klinkers ska spricka...

Det ska förstås också läggas golvvärme, flytspacklas och sättas tätskickt.

Tacksam för råd.
Kristina
 
Jag tror att plattan skall brinna 3 månader innan man kan lägga klinker.

kolla i PBKs branschregler
http://www.bkr.se/branschregler/branschregler2002.pdf

Jag tror det står något där. Annars är den mycket bra för det står mycket annat som man skall tänka på vd klinkersläggning.

Lycka till!
 
Tack för tipset. Tänk, har läst där flera gånger tidigare, men när jag väl ska till och göra något, då tänker jag inte ens på att det finns...
 
Jag gillar visst att svara på mina egna inlägg...

Har pratat med snickaren, och vår betong är tydligen snabbtorkande (innehåller något annat bindemedel samt frigolit?), så det ska inte vara någon fara att fortsätta arbeta snart (ett par veckor efter gjutningen gissar jag att det blir).

Jag har aldrig hört talas om detta, finns det någon här som kan berätta mer? Jag litar på vår snickare, är mest nyfiken på vad det är för något. Har nämligen inte lyckats surfa rätt på någon information kring det.

// Kristina
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.