Hej!

Är nya på forumet och skulle vilja ha hjälp med en för mig mkt viktig fråga. Jag äger ett fjällhus i Jämtland som hyrs ut i näringssyfte. Problemet är att det kostar så ohyggligt mycket att värma upp huset. Huset är på ca 300 kvadrat och värms idag upp av direktverkande elelement. Dessa är till åren, troligtvis från början av åttitalet. Huset har nio sovrum, med ett element i varje samt hallar, entre, kök och matsal, allt fördelat på tre våningar. Jag skulle tro att vi har ca25-30 element sammanlagt.Jag har tidigare installerat värmeväxlare på våning ett och två och detta förbättrade kostnaderna men mindre än jag hade hoppats. Problemet ligger naturligtvis i att yttertemperaturerna tidvis kan bli mycket låga. Huset står också tomt i perioder varför viss underhållsvärme behövs. Är det någon som har en uppfattning om vad som skulle kunna göras för att sänka kostnaderna? Jag har först nu börjat fundera på oljefyllda elelemenet, är dessa mycket effektivare än de jag har. Har idag en förbrukning på ca 80000 kw per år och då står huset ändå tomt under stora delar av året.
Hoppas att nån orkar bemöda sig att ge en åsikt i ämnet, det skulle vara mycket värt!
 
Hej

Om du inte skall byta uppvärmningssystem till vattenburet med t.ex. bergvärme eller pellets kommer skillnaden i kostnad inte vara så stor. Men jag tror att det finns möjligheter att använda en mer effektiv styrning. Jag vet av egen erfarenhet att om jag bor i en hyrd stuga så är jag mindre noga med elförbrukningen. Om det dessutom är gamla radiatorer med dåliga termostater är det ännu svårare att hålla ekonomin.

Utan att veta om tekniken finns borde du behålla befintliga element. Styrningen uppgraderas med en central temperaturreglering eller reglering per rum. Regleringen kan då ställas mer "snålt" till mellan 19 och 21 grader i normalläge. Med elektroniska termostater och rumsgivare kommer du kunna hålla nere förbrukningen då det är många som bor där. Sen kanske du kan installera en braskamin och tillhandahålla ved. Återigen, med intelligent styrning kommer elförbrukingen minska vid eldning.

Ett smart styrsystem borde också medge att du kan styra på distans, dvs via tex gsm ställa in "viloläge" på 10 grader och sedan kan du öka till normalläge ett dygn innan huset skall användas.

Börja att kolla med en värmeteknikkunnig elektriker.
 
Oljefyllda element drar precis lika mycket ström som de icke oljefyllda fast är mycket trögare i reaktionen.
Intelligent styrning kostar mycket pengar men du sparar ingen el på det viset. Enda skillnaden är att du får kallare inne på vissa ställen.
Ska du få någon märkbar förändring av kostnaderna så finns det ingen annan väg än vattenburet system kopplat till bergvärme eller jordvärme. Behöver ju inte ta hela huset på en gång. Räkna med minst 3,5 gånger mindre elförbrukning i den del som är uppvärmd av markvärme.
Bättre isoleríng kan ju vara en väg men brukar bli dyrt.
 
Ja det finns nog inga genvägar. I grund och botten är det ett felaktigt uppvärmningssätt och kräver en större investering för att åtgärda.

Dock, finns det personal på plats i detta hus? Då skulle det gå att sätta in tex en kamin eller dyligt som eldades kontinuerligt i något gemensamt utrymme och grav en grundvärme till kåken vintertid.

Annars är ju förslaget "tillandahåll ved" så folk kan elda själv en bra ide som borde vara lätt att införa.

Båda dessa ökar ju säkerligen attraktiviteten (mysigt med vedeldning) samtidigt som värmekostnaden delvis går ner.
 
Antagligen kan du spara en del genom att ordna så att hyresgästerna inte kan komma åt att skruva upp termostaten. Vissa luftvärmepumpar sägs fungera ner till -20. En eller ett par sådana som värmer de gemensamma utrymmena kanske kan kapa en del.

Erik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.