Nu har snickarna satt igång med arbetet att byta fasad och tilläggsisolera, det är en markant skillnad mot de eternitplattor som sedan tidigare prydde huset.

I helgen flyttade jag ut fönster i liv, och då kom jag att tänka på att det blir svårt att flytta ut dörren till samma "nivå". Hur löser man detta? Flyttar jag ut dörren i liv så "svävar" den ju och det borde bli rätt kyligt kring tröskeln ;)

Snickarna sa att man nog gott får leva med detta så tillvida att man inte gjuter ut grunden... Det rör sig ju tyvärr om 3 dörrar (2 ytterdörrar och 1 altandörr).

Hur har/hade ni löst detta? Tilläggsisoleras gör det med 90mm fasadplatta, sedan bygger det ju typ 50mm till med läkt och panel, dörren kommer se väldigt "insjunken ut...

Tack för all hjälp!
 
  • Gilla
rockin_john
  • Laddar…
apotekarnes
Jag tror att snickarna har rätt. Om du inte bygger ut grunden på nåt sätt får du nog helt enkelt sala ut 90+50 mm och ha en lite insjunken dörr. Jag tycker inte att det brukar se så illa ut. Huvudsaken är att dörren inte tar stopp redan vid 90 grader.
 
C
Vi har varken flyttat ut dörr eller fönster när vi tilläggsisolerat, och jag tycker inte alls att det ser speciellt tokigt ut. Se till att göra en bit utan tilläggsisolering på gångjärnssidan av dörren bara, så att den går att öppna ordentligt.
 
Jag har aldrig sett ett tilläggsisolerat hus med icke utflyttade fönster/dörrar som ser vettigt ut (sorry cheetah).

Fattar inte riktigt vad som är problemet med att flytta ut dörren? Bygg en ram av reglar precis som man gör runt alla fönster när man tilläggsisolerar. Om det behövs för stabiliteten förstärk med en plyfa som limmas och skruvas. Går det istället att byta ut de reglar som dörren sitter i idag till något bredare (som både kan stå på grundmuren och räcker ut till nya fasaden) så gör det. Jag har använt båda alternativen här i huset.
 
Men det kommer ju inte att finnas något under reglarna som sitter under dörren. De kommer ju hänga i luften en bit?
 
Jag hade balkong i betong och en trapp i betong vid ytterdörren. Passade helt enkelt på att gjuta upp en sockel för dörrarna själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.