Hej,

Skulle behöva bolla lite gällande placering av rörelsedeckare i min villa. Håller på att installera och får hjälp i annan tråd, men vill starta en ny för att få optimal placering.

Vad tror ni om mitt förlag i bifogade bilder?
Jag har totalt 6 magnetkontakter och 3 st rörelsedeckare att tillgå.
 
  • plan1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • plan2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som har någon åsikt?
Kanske lite små bilder, men alla röda små markeringar vid dörrarna är magnetkontakter och där jag gjort streck som strålar ut är rörelsedeckare. Är tänkt placering bra tro?
 
Nedre plan, IR är inte enligt mig optimalt utsatt eftersom risken finns att dörren skärmar delar av området. Sätt den på väggen på andra sidan dörren. Övre plan. Flytta IR till hörnet, samma och aningen bättre synområde och snyggare montage
 
IR kan vara känslig för direkt infallande/reflekterande solljus och ge falsklarm. Framgår inte riktigt om detta är fallet på ovanvåningen? Kanske i fönsterhörnet är bättre?
 
frohike skrev:
Nedre plan, IR är inte enligt mig optimalt utsatt eftersom risken finns att dörren skärmar delar av området. Sätt den på väggen på andra sidan dörren. Övre plan. Flytta IR till hörnet, samma och aningen bättre synområde och snyggare montage
Ja, det blir nog bättre som du skriver på andra sidan dörren på nedre plan. Tack för det tipset.
På övre plan så har jag bara 180 cm i hörnet varav jag tänkt att flytta ut den till ca 230 cm då det var rekomenderad höjd i manualen. Eller tror du att det ändå är ok att placera i något av hörnen på 180cm?
 
hek skrev:
IR kan vara känslig för direkt infallande/reflekterande solljus och ge falsklarm. Framgår inte riktigt om detta är fallet på ovanvåningen? Kanske i fönsterhörnet är bättre?
Ok, det visste jag inte. Jag har hela söder väggen i glas på övervåningen så det lyser in en del solljus. Då skall jag nog placera den i andra hörnet. Tack.
 
Det borde inte vara några problem med att placera den på 180 cm är ju bara att sätta larmet i testläge eller använda eventuell gångtestlampa på deckaren och gå runt lite... Du kanske måste vinkla den lite uppåt för att få bra täckning.
 
Andreas1979 skrev:
Det borde inte vara några problem med att placera den på 180 cm är ju bara att sätta larmet i testläge eller använda eventuell gångtestlampa på deckaren och gå runt lite... Du kanske måste vinkla den lite uppåt för att få bra täckning.
Vad bra. Då testar jag det. Det lär ju bli lite snyggare i hörnet som frohike skriver.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.