Frånluftsfläkten uppe på taket lade av i går kväll... Efter en del brottandes i mörker och snö lyckades jag få loss de 22 år gamla skruvarna och fick ner fläkten.

"SF Fläkt" och Made in Sweden står det på en liten grön etikett på plåtlådan. På själva fläkten står det något på tyska ("Elektrobau Mulfingen Gmbh & Co" mm).

Så nu undrar jag givetvis hur man gör för att få tag på en ny fläkt som passar. Jag googlade på SF Fläkt, men det gav inget.
 
Motorrenoveringsfirma? Jag trodde det var för bilmotorer...

Vad det är för fel har jag ingen aning om. Fläkten står helt still. Jag har mätt upp spänningen så den får el iaf.

Vid snabbsök på Gulasidorna hittade jag generatorservice, kan det vara något?
 
Tack för alla svar!

Har nu ringt runt och hittat en ny fläkt av rätt modell. 1700:- kostar den och finns i butiken. Kan med andra ord få igång ventilationen redan i em.

Eftersom luften blir lite unken hemma så vill jag ha det här fixat relativt fort, orkar alltså inte leta och vänta på renovering.
 
Ja, se till at få igång den. När vårt hus var nytt, så tänkte vi spara på värmen och stängde av fläkten en kväll.
På morgonen var det iskallt i kök, bad, toa och tvättrum, för kallraset fick en chans när fläkten stod stilla. >:(
 
thomas33 skrev:
När vårt hus var nytt, så tänkte vi spara på värmen och stängde av fläkten en kväll.
På morgonen var det iskallt i kök, bad, toa och tvättrum, för kallraset fick en chans när fläkten stod stilla. >:(
Så illa var det inte hos oss. Badrum osv var varmt i morse trots att fläkten var ur funktion under natten.

Kan nu meddela att fläkt inköpt, gick på 1500 och inte 1700 som de sagt i tfn. En borttappad bricka gjorde att jag fick leta runt i fem affärer innan jag hittade rätt dimension. Extra tack till Maskin & Verktyg som hjälpte mig hitta rätt och sedan inte orkade ta betalt för en sådant litet köp.
 
Nu sitter nya fläkten på taket och snurrar så fint. Vad som nu förbryllar mig är att varvtalsreglaget, som sitter nere i köket, surrar högst påtagligt.

Redan i torsdags, då fläkten lagt av, noterade vi att "styrenheten" surrade, vilket den inte gjort tidigare. Då trodde jag att det berodde på att fläkten inte "svarade" på spänningen. Men efter att ha kopplat in en ny, fungerade fläkt surrar det fortfarande.

Ljudet är inte så högt, men lite störande är det, och lite undrande blir man. Surret avtar ju högre varv man kör fläkten på. Vid maxfart hörs inget surr alls.
 
jarlh skrev:
Nu sitter nya fläkten på taket och snurrar så fint. Vad som nu förbryllar mig är att varvtalsreglaget, som sitter nere i köket, surrar högst påtagligt.

Redan i torsdags, då fläkten lagt av, noterade vi att "styrenheten" surrade, vilket den inte gjort tidigare. Då trodde jag att det berodde på att fläkten inte "svarade" på spänningen. Men efter att ha kopplat in en ny, fungerade fläkt surrar det fortfarande.

Ljudet är inte så högt, men lite störande är det, och lite undrande blir man. Surret avtar ju högre varv man kör fläkten på. Vid maxfart hörs inget surr alls.
Har du en tyristor som styr varvtalet steglöst?
Tyristorer ger ett surrande ljud vid låga varvtal. Alla fläktar tål inte att tyristorstyras så kolla upp fläkten du köpt om den tål tyristorstyrning.
Om du vill bli av med surret så byt till en femstegstransformator med fasta lägen.

/Patrik
 
Pasta skrev:
Har du en tyristor som styr varvtalet steglöst?
Tyristorer ger ett surrande ljud vid låga varvtal. Alla fläktar tål inte att tyristorstyras så kolla upp fläkten du köpt om den tål tyristorstyrning.
Om du vill bli av med surret så byt till en femstegstransformator med fasta lägen.

/Patrik
Troligtvis tyristor. Frågan är bara varför surrande tilltog markant i samband med att förra fläkten lade av. (Alltså innan nya fläkten monerats.)

Efter ett år med samma fläktstyrning borde man hört surret tidigare kan man tycka. Jag är lite tveksam till att styrningen alltid surrat lika mycket och först när fläkten tystnade noterade man surret, och nu när man känner till ljudet så hör man det tydligt. Möjligt?

Hur som helst ska det vara rätt fläkt som monterats. Jag gav modellbeteckningen och de plockade fram den nya från samma tillverkare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.