Jag bor i en tvåplansvilla på 140m2, byggd 2007. Värms med fjärrvärme, och har ett Systemair VR400E FTX-system på vinden för ventilation. Det funkar i huvudsak bra, men vi tycker att det bullrar lite för mycket från tilluften i två av sovrummen. Någon typ av åtgärd behövs, och jag tar gärna emot tips om vad.

Systemet är dimensionerat av VVS-firma och injusterat av installatör. Enligt protokollet är total tilluft 47,5 lit/s och frånluft 55 lit/s. Rördimensionen är 160mm vid aggregatet/ljuddämparna och 100mm längre ut.

Vid aggregatet sitter ljuddämpare Lindab SLCU 50 900mm på till- resp. frånluften. Min första tanke var att byta ljuddämparen på tilluften, t.ex. till SLCU 100 1200mm. Har inte mätt på vinden, men på ritningen ser det ut som att det finns plats för ca 1,5 meter ljuddämpare där den befintliga sitter idag.

Lindab dämpare: http://www.lindab.se/dokumenter/br_slcu_se.pdf

Det är draget spirorör ända fram till tilluftsdonen. Enligt (den knapphändiga) Systemair-manualen står det ju att man kan montera flexljuddämpare innan donen. I.o.f.s. står det att man kan göra det för att minska risken för ljudspridning mellan rum, och något sådant problem har vi ju inte. Men hur effektiva är dessa flexljuddämpare på att dämpa fläktljud? Finns det olika fabrikat med olika prestanda i det avseendet? Hittade denna t.ex:

Aku-Comp flexdämpare: http://www.ventin.se/pdf/akucomp.pdf

Med mina knapphändiga kunskaper om ljuddämpning tycker jag att det ser ut som att de är effektiva. Prisvärt också om de fungerar bra. Jag har gjort ett exceldiagram med en dämpningsjämförelse, bifogas. I frekvensbanden upp till 250Hz är de överlägsna Lindabs SLCU 50-dämpare. Det ska finnas plats för de längre flexrörenpå 1,2 meter. Jag tycker det låter som ett ganska lågfrekvent buller i sovrummen, lite som på en finlandsfärja. Inte samma intensitet såklart, men lite sådär malande i bakgrunden. Behöver man oroa sig för problem med tryckfall med dessa flexrör, eller är det försumbart? I diagrammet lade jag in en SLCU 100 1200mm också, och den är ju bättre än SLCU 50 900mm genom hela registret.
Ska man byta SLCU 50 till SLCU 100, eller lägga till flexdämpare eller både och? Är det krångligt att ta bort en del av spirorören närmast donen och byta till flexrör?

Jag har också en fråga om styrningen av aggregatet. Jag såg i monteríngsmanualen att det på VR400E ska finnas ett inställningsvred för önskad luftmängd på kretskortet. Det skulle sitta bredvid dipswitcharna som bl.a. styr tillsatsvärmen på/av. Men det fanns inget sådant inställningsvred på kortet. Då såg jag att det står VR700E på kretskortet!? Aggregatet är ett VR400E, det är jag säker på. Är det någon som vet om det är så på alla VR400E?

Tacksam för råd och hjälp.
 
Jag kör flexdämpare modell P enligt den länken du hade och jag tycker det fungerar riktigt bra. Finns flera tillverkare men jag skulle påstå att de flesta flexdämpare ligger ungefär där i prestanda. Normalt behöver du inte bekymra dig om ett mycket större tryckfall än de börjar man normalt har vid tilluftsdonen. Är du petig kan ej justering dock vara på plats för att bekräfta att flödet inte ändrats.

Generellt är monteringen enkel, bara kapa tillräckligt med spiro och sedan montera. Eftersom den är flexbel är den okänslig för längden och böjarna och går att få in på de flesta ställen. Billig skulle jag även påstå att den är.

En variabel till att kolla på när det gäller ljudet är ljudet från tilluftsdonet själv. Har du vettiga don finns det kurvor som ger ljudnivåer vid olika flödesnivåer. Har själv upplevt "ålandsfärjor" när luften börjat pulsera då flödet varit för lågt. Vet du flödet per don ungefär kan du jämföra mellan olika don och se om du har problem där. Brukar vara enkelt att kolla genom att få hjälp att plocka bort donet medans man själv står på en annan plats i rummet och lyssnar på skillnaden.

// Mats
 
Trevligt att höra att du är nöjd med flexdämparna, jag känner att jag får hopp om en hyfsat enkel och billig lösning. Har du andra ljuddämpare också?

Jag tror inte att tilluftsdonen är en del i problemet här. I de andra sovrummen med samma flöde och samma don är det inte alls samma oljud. Ljudet förändras inte direkt heller om man tar bort donet helt, det är i princip samma ljud.

Har dessa don: http://www.flaktwoods.se/3965629a-cef3-4dff-84e5-8d1f97bef2d4

Det ser ut som att de ska kunna hantera ganska stora flöden utan buller, 21 lit/s vid 25dB. Hos mig handlar det om ca 7 lit/sek i rummet som är "värst".
 
Flex ljuddämpare kan också göra nytta genom att ta bort / minska eventuellt stom ljud i rören. Därför brukar endel sätta sådana direkt efter aggregatet.

Vid montering av flexdämpare vid donen. Gör inte en förkraftig böj direkt överdonet, utan låt den vara rak en bit över donet. Sedan kanske du får böja ner den för att komma till spiro röret. Oj, undra om det gick att förstå... Tänk dig ett fråga tecken ungefär (utan prick), vrid det moturs 90 grader. Sedan får du se till att du får tillräckligt med isolering över röret, där det sticker upp. Blir nog ett litet berg i isoleringen just där.

Om du har lågfrekventa störningar så kommer inte de normala dämparna gör så stor skillnad. Flex ljuddämparna däremot släpper ut låga frekvenser. På ett sett så dämpar de inte, utan ljudet läcker ut (till vinden). För låga frekvenser.

Det kan också vara bra att spiro rören inte sitter fast eller ligger emot reglarna (eller övrigt). Det får gärna vara något mjuk emellan, t.ex. lite isolering.
 
Jo, en sak till. Det är de långa flexdämparna du skall ha, typ 1,2 - 1,5 meter. Böjs de så går det åt endel längd. Jag har de med plast hölje.

Innan du monterar så kontrollera dom om höljet blivit skadat. Leta efter små hål. Laga med tejp. Skedde för mig flera gånger, p.g.a. att de skickades tillsammans med vassa plåtbitar (vent detaljer).
 
KristoferT skrev:
Trevligt att höra att du är nöjd med flexdämparna, jag känner att jag får hopp om en hyfsat enkel och billig lösning. Har du andra ljuddämpare också?

Jag tror inte att tilluftsdonen är en del i problemet här. I de andra sovrummen med samma flöde och samma don är det inte alls samma oljud. Ljudet förändras inte direkt heller om man tar bort donet helt, det är i princip samma ljud.

Har dessa don: [länk]

Det ser ut som att de ska kunna hantera ganska stora flöden utan buller, 21 lit/s vid 25dB. Hos mig handlar det om ca 7 lit/sek i rummet som är "värst".
Har bara flexdämpare vid donen, har faktiskt ingen dämpare vid aggregatet nu även om jag nog ska montera det för att optimera systemet mer. Kör en del flexibla kanaler med som jag upplever dämpar mer än spiro gör så en hel del ljud går bort mellan aggregatet och donen redan där.

// Mats
 
Mich skrev:
Flex ljuddämpare kan också göra nytta genom att ta bort / minska eventuellt stom ljud i rören. Därför brukar endel sätta sådana direkt efter aggregatet.

Vid montering av flexdämpare vid donen. Gör inte en förkraftig böj direkt överdonet, utan låt den vara rak en bit över donet. Sedan kanske du får böja ner den för att komma till spiro röret. Oj, undra om det gick att förstå... Tänk dig ett fråga tecken ungefär (utan prick), vrid det moturs 90 grader. Sedan får du se till att du får tillräckligt med isolering över röret, där det sticker upp. Blir nog ett litet berg i isoleringen just där.

Om du har lågfrekventa störningar så kommer inte de normala dämparna gör så stor skillnad. Flex ljuddämparna däremot släpper ut låga frekvenser. På ett sett så dämpar de inte, utan ljudet läcker ut (till vinden). För låga frekvenser.

Det kan också vara bra att spiro rören inte sitter fast eller ligger emot reglarna (eller övrigt). Det får gärna vara något mjuk emellan, t.ex. lite isolering.
Idag är det ju en 90-graders sväng på spiroröret ovanför donen. Vad är bäst - att ersätta böjen med flexrör eller låta böjen vara kvar och sätta flexröret direkt före böjen? Den hamnar ju ändå ganska nära donet, ca 60 cm ifrån. Jag tänker att det kanske kan underlägga rengöring av rören i framtiden om det är spirorör i skarpa svängar (utan att veta närmare hur en sådan rengöring går till...)

Jag tittade vidare på andra dämpare också. Det vore ju bra om man kunde sänka ljudnivån på hela tilluftsdelen, även om det bara är alltför störande i två av sovrummen. I så fall måste den "normala" dämparen bytas, kanske måste man komplettera med flexrör i sovrummen. Bifogar en ny excelfil där jag lagt till Lindab SLGU 100 1200mm. Om man jämför den med SLCU 50 900mm som jag har nu så är det ju stor skillnad. Hur stor har jag svårt att avgöra, för det där med ljudtryck kommer jag inte riktigt ihåg. Men t.ex. vid 250Hz så är ju dämpningen 27dB mot 10dB. Hur upplevs en sådan skillnad? Jag fattar inte riktigt skillanden mellan SLCU och SLGU, mer än att SLGU är bättre på ljuddämpning. Har det kanske med brandklasser att göra. Behöver man ta det i beaktande när det gäller villor?

Jag tror jag får ta hit någon för att göra en ljudmätning, för att se vilket ljudtryck det är på de olika frekvenserna. På så sätt bör man väl kunna se vilken/vilka åtgärder som är bäst?

Är det krångligt att kapa spirorör? Behöver göra det både för att sätta flexrör och för att sätta in en 30 cm längre ljuddämpare. Det är lösull på vinden (cellulosafiber). Kan man använda sticksåg, eller finns det något bra och inte alltför dyrt klippverktyg?
 
Jag såg nu att det mest effektiva ur dämpningssynpunkt är att sätta dämpare i böjar, eftersom ljudet studsar fler gånger mot dämpytorna då.
 
KristoferT skrev:
Är det krångligt att kapa spirorör? Behöver göra det både för att sätta flexrör och för att sätta in en 30 cm längre ljuddämpare. Det är lösull på vinden (cellulosafiber). Kan man använda sticksåg, eller finns det något bra och inte alltför dyrt klippverktyg?
Sticksåg, bågfil, plåtsax, tigersåg. Tag vad du har hemma. :)
 
Jag skulle ha tagit bort 90 graders spiro böjen ovanför donen. Ersätta med flexdämpare. Även kapa bort endel av spiro röret.

Anledningen till att inte ha en böj straxt innan donen är för att det då kan uppstå oljud i donen. Det skall helst vara ett rakt/fint luft flöde som når donen. Sitter det en böj innan så blir det turbolens i luften.

Om du skall kapa redan uppsatta rör, tänk på luft flöden och damm/skräp. Om fläktarna stängs av så kan det bli baksug i tilluften. Kapar du ett tilluft rör då, så kommer du dra in damm/lösull in i röret. Kapar du tilluft rör så kanske det kan vara bra att köra fläkten på lägsta fart (eller normal).

Finns även dämpare med 150 isolering/dämpmaterial :)
 
17 dB skillnad hur du STOR skillnad på. Rent tekniskt så är en minskning med 3 dB halva ljudet, men det brukar man inte (som lekman) upfatta det som. Men so msagt 17 dB är mycket.

Lågfrekvent fläktljud ("Ålandsfärjan") är det som är svårast att dämpa och kräver långa ljuddämpare. Orkar man inte räkna på alla band så jämför på 125 Hz bandet, det brukar ge en bra uppfattning om effekten.

Om du använder flex dämpare så glöm inte att de skall vara ordentligt utdragna när de är monterade.

Hur du räknar om ljudeffekt till ljudtryck spelar ingen roll, i ditt fall. Om du minskar ljudeffekten med 4 dB så minskar du även trycket med 4 dB, bra va:)
 
Tack för tips! Har förstått att 10dB minskning uppfattas som en halvering. Jag ska låta göra en ljudmätning för att se vilka frekvenser som behöver dämpas mest, innan jag gör några inköp. Olika dämpare har ju väldigt olika prestanda.
 
Tänkte bara återkomma om hur det gick. Jag lät en ventilationsfirma göra en ljudmätning. Det låg 31-32 dBA i två sovrum och 29-30 dBA i de andra sovrummen, alltså över gränsvärdet vid nybyggnad. De satte in en ljuddämpare Lindab SLGU 100 1200mm på tilluften. Den gamla SLCU 50 fick sitta kvar. Efter detta sjönk ljudet till ca 24 dBA. Det är en enorm skillnad, det upplevs som nästan ljudlöst nu. 4200 kostade det och det var det verkligen värt.
 
Jag har också ett VR400E som avger lågfrekvent ljud och funderar på att byta ut tilluftdämparna. Dessutom hör jag aggregatet genom innertaket när rotorn går. Jag har varit på Myresjöhus om detta flera gånger men det har inte hjälpt. Har du något tips på hur man dämpar själva aggregatet också? När ljudet mättes, var i rummet gjordes det? Mitt i? Var i höjdled?
/Anders
 
Vi hör också lite ljud från rotorn när återvinningen är igång, men tycker inte det stör. Jag gillar faktiskt att höra att återvinningen är igång :). Antar att man behöver palla upp aggregatet på vibrationsisolatorer. Googla det, är själv ingen expert i det ämnet.

Ljudmätningen gjordes mitt i rummet på ca 1,5 meters höjd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.