Y
Tror ni det kan räcka att du dubbelt så tjock innervägg med stenullsisolering för att undvika att man ska från sovrummet konstant höra när det spolas i toan på andra sidan väggen?
 
Näe det tror jag inte.

Flera lager gips kanske minskar problemet men det gäller också att få tätt i alla skarvar och glipor, tex runt dörren.
 
Y
typiskt, fast om man gör två väggar med luftspalt mellan dem, det vill jag minnas folk nämnt vara det bästa, sen givetvis täta skarvar oxå.

image-A2F7_4AFFD343.jpg

eller om jag sätter en garderob i den luckan handfat längst den kortare väggen, toan mot hallväggen... äh jag vet inte..
 
Hur långt är ett snöre???
En toaspolning alstrar flera ljudtyper
1) Ljudet från stolen när vattnet spolas ned
2) Ljudet från rören när vattnet åker ner
3) Impulsljud när vattnet släpps på i röret
4) Ljudet i vattenröret när vattnet strömmar fram.

Man upplever förmodligen 1 som värst. Det första tar man bort genom att öka vikten på väggen samt ha det tätt i konstruktionen. Det sisat är en enkel match, man använder sig av latexfog mot anslutande väggar, tak och golv. Skivskarvar är sällan ett problem då man ofta har fler än ett skivlager i badrum. ELler det är att föredra.
BBR har krav på 44 dB r´w reduktion mellan toalett och sovrum i klass C om jag inte missminner mig. Detta innebär att 70 dB på ena sidan skall var 26dB på andra sidan. Detta i frekvenserna 50-3150 Hz.
Detta uppfyller man med 70 regelkonstruktion och dubbelgips samt tätninga av första skivlagret samt 45 mm isolering.

Vill man ha det vassare tar mnan en 95 utlägg med antingen saxade 70 reglar eller 95 reglar i. Med saxade reglar minskar man flanktransmissionen och samtidigt sänker man lägsta resonansfrekvens i väggen vilket sänker den totala ljudreduktionen tror det är 52dB klass på detta. Endast 95 reglar gör att resonansfrekvensen blir lägre och r´w värdet bättre 48 dB om jag inte missminner mig.

Man kan även göra en vägg av tegel eller lättbetong mot badrummet och sätta 45 reglar på sovrumssidan detta är en ännu bättre konstruktion. Något dyrare, men kan nog vara kostandeeffektivt om man jämför en skivkosntruktion med aquapanel eller humidboard som är en dyr lösning...

Osv...osv...Jag kan hålla på i evigheter:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.