Havsutsikt skrev:
Men det är ju lätt att räkna 1,8 + lite ansl. avg. + markarbete +lite extra som man måste få med när man ändå bygger= minst 2,5 eller ännu hellre 2,8 milj. Bara lite fix i trädgården efter blir minst 100 tusen, eller ska det se ut som en halvfärdig byggarbetsplats med trappor av SJ pall hela tiden?
Menade mest det som en pik åt dom som hävdade att husföretagen inte har höjt sina marginaler senaste tiden. I takt med att villapriserna har ökat har husföretagen hängt på, inte för att det har blivit dyrare att bygga utan för att husföretagen vill tjäna mera pengar...men nog om det...

Att fixa en tomt är väl helt upp till var och en och vilka kontakter man har hur mycket det kostar...trappor, kantsten, betongplattor och sånt är sådant som t.ex. jag har tillgång till gratis, att så gräsmatta behöver inte kosta många kronor om man får tag på billiga fyllnadsmassor till tomten. Jag räknade på en Classic 135 tidigare och med alla avgifter plus tomt gör 420 000 och tillval på ca 100 000 så landade jag på 2,65M så nog går det att bygga ett hus färdigt för 2,3 miljoner alltid, om man har lite flyt och kontakter...
 
5.2 racing skrev:
Letade igenom mailen men kan inte hitta just det från LB-hus. Har för mig att jag fick ett pris på 1 585 000:- för 135:an. Kan iofs varit NNF. Tror det diffade 150 k mot NF.
Jaja, vilket fall så tror jag att man fixar det lätt under 2,3 om tomten kostar 150k. Handlar väl bara om vilken standard och om man vill göra någonting själv. Ts ville ju ha det klart stod det.

Fick prisuppgiften från LB-hus 2009-10-06

Classic 135N1 (sadeltak, öppen planlösning) 1 799 600
Classic 135N2 (pulpettak, öppen planlösning) 1795 300

Göteborg med kranskommuner...
 
Väljer man Älvsbyhus kan man kapa ytterligare 300-400k på priset....
 
jhenrikj skrev:
Väljer man Älvsbyhus kan man kapa ytterligare 300-400k på priset....
Ja det är sant, det är en form av boende....;)
 
Havsutsikt skrev:
Ja det är sant, det är en form av boende....;)
Finns folk som envisas med att kalla SAAB för ett bilmärke oxå :D
 
Tack alla. Det går nog inte att bygga så billigt. Tänkte dock bara själva huset med en slutnota på 2,3 (då inte tomt, vatten, avlopp, trädgård etc utan just själva huset, platta och uppbyggnad) men vi kanske får höja vårt tak för själva huset.
 
Är det bara huset är det ju inga problem alls. Finns massa husguider på nätet ifrån inredningstidningar och AB osv. Där får man ju ett hum om vad det kostar.
 
Ok, då ser det ju bättre ut. Vi hade tänkt oss fiskarhedenvillan,antingen svanen eller doppingen med några ändringar. Ska bli intressant att se vad de ska ha för att bygga upp det.
 
HaMi09 skrev:
Ok, då ser det ju bättre ut. Vi hade tänkt oss fiskarhedenvillan,antingen svanen eller doppingen med några ändringar. Ska bli intressant att se vad de ska ha för att bygga upp det.
En ren gissning är att det ligger på ca 1 miljon i montagekostnad, det är ungefär där andra husföretag ligger när man ser deras kalkyler, kanske lite under...
 
Kan det verkligen vara så "billigt"?
 
HaMi09 skrev:
Kan det verkligen vara så "billigt"?
Kolla de priserna jag gav på LB-hus ovan, det är totalentreprenad NF inkl grund. Alltså 1,8M för ett helt "färdigt" hus, så är det bara huset du vill ha under 2,3 är det inga problem, men räkna sedan in bort emot en halv miljon till för resten, plus tomten då,,,,
 
HaMi09 skrev:
Kan det verkligen vara så "billigt"?
Runt 3x materialsatsens kostnad brukar ett nyckelfärdigt FHV hamna.
VVS entreprenaden kostar ju en del, plus platta, plus el osv.
 
Men när man räknar 3x materialsatsen så räknar man med anslutningar el, VA etc eller räknar man bara med själva "huset"?
 
Färdigt hus.
Sen tillkommer ju tomt och anslutningsavgifter osv.
 
Vi fick precis en offert på Fiskarhedenvillan Domherren. Med alla åtagande skulle det kosta nästan 2 miljoner (Stockholm) för enbart huset, då är materialasatsen på 754 000. Men med dom så kan man ju välja vad man vill ha hjälp med och sen anlita en egen snickare till resten. Vi kommer t.ex. att vilja ha stomrest (+ 135 000), åtagande 1 som är reglar till innerväggar och skiva på ena sidan och isolering ytterväggar (+98 000) och el (+86 000). Resten kommer vi att anlita en annan firma till som kommer att jobba tillsammans med min sambo som tar semester. Grunden vet vi inte än, men vi ska undersöka noga vad som blir mest prisvärt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.