Jag är ny i den här världen och spanar på hus för fullt. Är det möjligt att få ett hus uppbyggt och klart för 2,3 miljoner? Om, kan ni tipsa om vilka hustillverkare som är prisvärda? Är Fiskarhedenvillan billigt om man vill ha totalentreprenad eller är det billigare att intebygga lösvirkeshus om man inte ska göra något jobb själv?
 
Redigerat av moderator:
Klart du kan få ett hus för 2.3 men det är en svår fråga.

Hur stort vill du ha?
2.3 med tomt eller exklusive tomt?
 
Tänkte ett 1,5planshus, typ Doppingen från Fiskarhedenvillan. Tomten kostar 150 000. Lite sprängning kommer behövas.
 
Om du söker på forumet kommer du hitta massor.

Älvsbyhus, Hjältevadshus, LB-hus, A-hus har alla hus under två miljoner.

Kolla på hustillverkarnas hemsidor, eller ring dom.
 
Om vi tänker oss att det till tomtkostnaden tillkommer 150 000 kr anslutningsavgifter så har du 2 miljoner kvar efter byggfärdig tomt. Om vi räknar på 15000 kr/kvm så kan du då bygga ca 133 kvadrat.

Gör man mycket jobb själv kan man givetvis komma under 15000, men om man lejer ut allt är det nog inte lätt att komma under det med en sådan storlek på huset. Sprängningen fördyrar också. Hur mycker beror bland annat på hur många grannar som berörs.
 
Kanske Björklidenhus kan vara ett alternativ. De har priser på både hus och tillval på hemsidan och bygger på totalentreprenad.
 
HaMi09 skrev:
Är Fiskarhedenvillan billigt om man vill ha totalentreprenad eller är det billigare att intebygga lösvirkeshus om man inte ska göra något jobb själv?
Jag tror inte Fiskarheden normalt har totalentreprenad, om dom kan erbjuda det så kommer det kosta extra (dyrt).
 
Men om jag hittar lokala hantverkare, skulle det vara möjligt att bygga upp ett Doppingen (pris ca 760 000? Vi letar men det verkar svårt att få svar.
 
Nej.
 
Alltså bygga med en slutnota på 2,3 miljoner.
 
Återigen, nej. Det går inte om du menar ett hus med totalentreprenad. Med hus menar jag inte en förvuxet fritidshus eller varmbonat uthus. Gör du nästan allt själv på din fritid och bygger väldigt enkelt och avskalat kanske du får ihop det. Men det är inte ett hus med normalstandard. Det drar på mer än man tror och det är tomt och markarbeten efteråt som kostar en del också.
 
5.2 racing skrev:
LB-hus Classicserie är ju iofs väldigt prisvärda.

Denna kostade 1,6 milj för ett halvår sen. NF med bra standard.

[länk]
Den kostar 1,8 miljoner idag....undrar om det verkligen har blivit 200 000 dyrare senaste halvåret???
 
jhenrikj skrev:
Den kostar 1,8 miljoner idag....undrar om det verkligen har blivit 200 000 dyrare senaste halvåret???
Men det är ju lätt att räkna 1,8 + lite ansl. avg. + markarbete +lite extra som man måste få med när man ändå bygger= minst 2,5 eller ännu hellre 2,8 milj. Bara lite fix i trädgården efter blir minst 100 tusen, eller ska det se ut som en halvfärdig byggarbetsplats med trappor av SJ pall hela tiden?
 
Letade igenom mailen men kan inte hitta just det från LB-hus. Har för mig att jag fick ett pris på 1 585 000:- för 135:an. Kan iofs varit NNF. Tror det diffade 150 k mot NF.
Jaja, vilket fall så tror jag att man fixar det lätt under 2,3 om tomten kostar 150k. Handlar väl bara om vilken standard och om man vill göra någonting själv. Ts ville ju ha det klart stod det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.