Precis som frågan lyder... Hur nyttjar man ett nätverk i ett nybyggt hus på ett någorlunda sofistikerat sätt?
Vi kommer att få fiber via stadsnätet men är lite osäker på systemets potential? Vi är lååångt ifrån några tekniska genier och vill bara få det så smidigt så möjligt.

T e x undrar vi om datan. Kan man ha en centralt placerad pc som flera i huset kan använda på nåt sätt? Jag menar är det på nåt sätt möjligt för kidsen att ha en lcd skärm med tangentbord och mus och bara surfa på? Eller måste de ha varsin egen dator?
 
Det ska gå om jag inte är felt ute, men om det går via nätverkskablage vettefasen. Man kan lösa det med en enklare klientdator. Räcker med en liten minilåda, behövs inte ens hårddisk då man kan starta upp datorn via nätverket.

Men kan rekommendera ett integrerat larmsystem av något slag som du ansluter till nätverket tillsammant med några nätverkskameror, då kan du få järnkoll på huset när du inte är hemma via telefon eller annan internetansluten dator.
 
Klart det går via nätverkskablage. Kallas för tunn klient och körs på oerhört många ställen.

Men finns det någon vinst i att göra så i en vanlig villainstallation? Knappast enligt mig. Dyrt och omständigt och så krävs det en central dator av hyfsad prestanda för att hantera flera användare samtidigt. Samt ett operativ i denna som också hanterar detta. Typ Terminal server eller liknande.

Begränsningarna är många. Kidsen kommer ganska snart att upptäcka att det nyinköpta spelet inte fungerar osv.

Nä, utnyttja nätet för att dela på resurser istället. En dator till varje kid och en central lagringsplats istället. Samt dela på skrivare och sånt.

Sofistikerat? Nej.
Traditionellt och fungerande? Ja
 
Nu för tiden så är ju datorer inte speciellt dyra - så att ha tunna klienter känns tämligen meningslöst. Däremot är en centralt placerad datalagring att föredra, en server eller NAS. Då kan alla som är uppkopplade på LANet kommat åt datan.
 
Ett NAS är ju perfekt.
Ett ställe där all musik, film, bilder osv ligger så att alla i familjen kan komma åt det.
Sedan kan man ju låta alla klient datorer backa upp data dit, så man på ett enkelt sätt kan ta backupp på all data och tex flytta till en annan fysisk plats.

Beroende på hur avancerat man vill göra det så kan man ju ha olika interna mail och kalender lösningar också.
 
Milkshaken
Håller med IT-snubben där. en stationär hårddisk för att hämta familjens material. sen en billig dator till vardera utom barnen som behöver mycket minne och grafikminne för att kunna spela....
 
Helt klart ska en nätverkslagring införskaffas (NAS) de har kommit ner ganska bra i pris för privatpersoner. Då får man hårddiskar som är speglade med varandra (dvs om en går sönder är det bara trycka i en ny och allt data kopieras över till den). Många har nu mera mkt digitalbilder hemma och hårddisk är en förbrukningsvara. Dessa NAS lådor är små, relativt tysta och de behöver bara en strömkabel och nätverksslad.

Man får mkt funktion med en NAS, som nämnt innan kan alla datorers hemkataloger ligga på NASen, musiken kan kopplas mot olika media spelare, oftast finns det printer möjlighet på dem så en printer kan kopplas mot den, nerladdningsklienter mm, tanken är att det är bättre att he en liten låda som står på än en hel dator.

Sen kan man ju alltid koppla ljud till högtalare via nätverket, koppla in telefoner, larm mm som sen kopplas rätt i patch-skåpet. Allt är ju bara kopparkabel.

Gällande tunn klient är det en ganska omständig lösing i ett hem som nämnt tidigare. Men man kan i vissa fall förlänga signalen till en bildskärm via nätverket och använda trådlöst tangentbord för att slippa ha en brummande maskin i vissa rum.
 
Jag skulle vilja slå ett slag för Windows Home Server som ett alternativ till NAS. Kostar inte många kroner extra för mycket extra funktionalitet.
 
Ta en titt på inrego.se för billiga datorer. Jag har själv köpt 13 datorer från dem, och det har inte varit några problem. Visst, det är inte supernyaste dunderburkarna, men det är fullt tillräckligt för all normal hemanvändning, och otroligt mycket dator för pengarna.

Jag skulle gjort så här (men då är jag en tekniknörd som hemelektronik tyr sig till):

* En kombinerad filserver/brandvägg/router i mitten. Det finns många alternativ här, SME Server är gratis och enkel. Lyfter man ut filserverfunktionen till en annan maskin så är Smoothwall en dröm som router/brandvägg, gratis, enkel och kör på precis vilken skithårdvara som helst (jag kör tex hela min rätt avsevärda trafik genom en Smoothwall som går på en gammal P1 med 32 MB minne och trasig fläkt...).
* En klientdator för varje användare. Se på Inrego, de har skitfina maskiner för 1000-1500 kr.
* Släng ut stereo och DVD-spelare. Koppla istället in en dator med en bra mediacenterprogramvara, tex XBMC eller LinuxMCE och kör allt via den. Använd enbart stereons förstärkare och högtalare.

Sedan skulle jag, som den tekniknörd jag är, lagt till:

* En handfull filservers till.
* Webserver (plus en identisk maskin som backup, samt en identisk till som utvecklingsserver, och en identisk till att ersätta om någon av de andra går sönder)
* Mailserver
* En handfull maskiner som kan sköta stora tankningar, långa körningar och sånt, så att jag inte belastar huvudmaskinen.
* Några mediaspelare till. Man vill ju ha media i alla rum.
* En dedikerad spelmaskin.
* En gästdator i gästrummet.

Sådär, det är ungefär så mitt hem ser ut.
 
He he...nu var det ju så att jag gärna ser ett förslag på nyttjande som är realistiskt för vår tekniska grundnivå ; )

Om man vill hålla saker stramt och inte sväva iväg som Troberg. Ska man då köra klientdatorer (separata burkar i ungarnas sovrum)?
Kan man använda en vanlig tv (lcd) som kombinerad dataskärm/tv?
 
Troberg skrev:
Sådär, det är ungefär så mitt hem ser ut.
Oh f-n, är det du som bor i garderoberna hemma hos mig alltså? Jag som trodde det var möss eller spöken som tassade runt där.
Härligt att se fler som verkar leva efter måttot att går det koppla ihop saker så ska man bannemig göra det också... :p
 
Steff76 skrev:
He he...nu var det ju så att jag gärna ser ett förslag på nyttjande som är realistiskt för vår tekniska grundnivå ; )

Om man vill hålla saker stramt och inte sväva iväg som Troberg. Ska man då köra klientdatorer (separata burkar i ungarnas sovrum)?
Kan man använda en vanlig tv (lcd) som kombinerad dataskärm/tv?
Skulle satsa på vanliga PC för barnen, är det mest surf så välj enklaste billiga. För visst vill de kunna köra spel och installera vissa program. Det mesta är "plugandplay" idag så i princip bara svara "ja" några gånger.

Sedan kopplar du samman allt via en "bredbandsrouter" som har trådlöst och oftast en 4portars switch. Vill du ha flera fysiska portar så kompletterar du med en enkel switch.

Japp du kan köra vanlig tv. Har sådana lösningar där 32" LCD TV är skärm för PC, Playstation/X-box/DVD och självklart också TV. Kompletterar du dessutom med en enkel "hemmabioanläggning" för varje rum och kör allt ljud där blir det bra. Är kanon att kunna sitta i en fåtölj för barnen och surfa, eller sitta i sängen och spela.

Och även jag slår ett slag för NAS-funktion som gemensam lagring och backup. Själva installationen gör du på en timma och det bara rullar det på. Sedan är det bara att ladda ned. Ska alla nå allt krävs ingen behörighetstilldelning så då blir det i princip ingen adminstration av NASen.
Välj en NAS med inbyggd printserver och anslut er skrivare så får ni också där en enkel lösning.

Du kan även streama musik enkelt från en NAS till PC eller mediaspelare och den NAS jag har hade Twonkyapplikationen förinstallerad så det tog max 30min att få igång den funktionen. Så jag har alla våra CD, rippade och nedladdade på NASen.
 
Jag hade handlat Nettops till ungarna. Alltså typ ASUS eee pc

Eller det har jag redan gjort, fast eee box. Mina är för små för att ut och springa med datorn och har mer nytta av en större skärm.
Till vardagsrummet en ASRock 330 med XBMC (Aeon skin),
Den har ju inbyggd blu-ray och hdmi ut så mesta bild och ljud löser sig där.
Ipod touch som fjärr.
Media ligger huvudsakligen på hårddiskar på en liten serverdator jag har stående i en garderob tillammans med skrivare och bredbandsroutern.
 
Hej!

Säger bara en sak, skaffa en WIndows Home Server. Lyckos du som har ethernet där hemma...

/Henrik
 
Såhär skulle jag lägga upp det utefter era kunskaper:
Varsin dator
Trådlöst nätverk
En nätverkshårddisk med delade resurser (exempelvis denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=488652).

Svårare och knepigare än så behöver det inte vara till den omfattningen ni verkar vilja ha det!
Att inplementer olika typer av servrar är jättebra och smidigt men då måste man ha intresse och vilja att bygga ett sånt system, för det gör man inte på en handvändning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.