Ska fästa badrumsskåp och spegelskåp i badrummet med metallexpander. Ska jag täta med våtrumssilikon i borrhålet innan jag sätter dit expandern eller tätar jag innan jag drar åt skruven.

När ni skrattat klart åt den enkla frågan så får ni gärna svara. :D
 
Ingen enkel fråga egentligen, då förfarandet med expanderplugg är fel i våtrum..
Jag hade smetat med silikon både innan och efter..
 
Intressant svar. Vad är då bästa sättet att fästa skåpen med? Skulle kanske varit tydligare med informationen i första inlägget, det är gips sedan väggmatta.
 
Kan du inte leta rätt på några reglar att fästa skåpen i istället? Känns tryggare på något vis..
 
Man vill helst ha en regel att skruva i, just därför att silikonet inte ska tryckas igenom och bara bli en klump på baksidan av skivan, vilket oftast blir fallet,
Därav de nya reglerna som alla bråkar om ;)

Fast eftersom det är skåp som ska hängas upp, så kan man ju anta att det kommer att vara ganska torrt bakom , så det är nog ingen större fara hur du än väljer att göra..
 
Jag hade expanderplugg i min gamla dusch som jag just rev. De satt i duschstången, syntes inga fuktskador där. Men då hade jag också kletat med silikon både mellan pkugg och vägg och i själva skruvhålet för att sedan täcka allt med silicon.
 
Mäster skrev:
Ingen enkel fråga egentligen, då förfarandet med expanderplugg är fel i våtrum..
Jag hade smetat med silikon både innan och efter..
Utanför våtzonen finns inte kraven på att infästning ska ske i regel eller motsvarande så det ska fungera bra.
Dock vettigt att fylla på silicon både före och efter pluggen trycks in.
 
Vaa? Finns det en zonindelning i regelverket? Visserligen låter det vettigt, men jag har aldrig sett att BKR skiljer på våtzon eller annan zon i ett våtrum.

Låter intressant, kan du hänvisa vare det står?
 
Skall det inte vara reglar där "skruven ej skall bottna" på alla ställen där saker skall upp, tom små hängare? pga läckage och så skall "hålet" fyllas med silikon? Ingen brytning av tätskikt typ trodde jag var i enlighet med BKR.

Är också intresserad av zon indelning som jag alldrig sett i reglerna?
 
Golvet är såklart att betrakta som våtzon, På vägg är det enligt säker vatten, en meter utanför badkarskant, eller duschhörn, Och där vill de inte att man skruvar upp något,

(Med reservation för eventuella minnesluckor..)
 
Men var står det? Är inte det där efter en gammal standard?
 
Våtzonerna är såvitt jag förstod lika som förut, det nya är hur dom ska byggas/tätas..
 
optimum
Enda zonerna som just nu finns gäller endast för placering av eluttag.

Inget om skivmaterial, infästningar, tätskickt.
Samma för hela våtrummet.

/Roland
 
MVK jobbar med zonindelning men inte GVK och BKR. Än.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.