Tjenix

Jag har en DSC PC5601 LED Status Module till mitt larm. Med denna ser jag enkelt i sovrummet så att huset är larmat och klart när vi går och lägger oss eller om vi inte larmar det så ser jag iallafall att fönster och dörrar är stängda.

Däremot ser jag inte om det är låst men detta går att lösa tror jag enl bifogad bild.

För att förklara bilden. Jag har magnetkontakter av denna typ:
GRI N2020TWH 3/8" Recessed White Contact With Rare Earth Magnet.

Magneten limmar jag på så att den är fäst på låskolven.
Kontaktdelen om man kan kalla den så fäller jag in i karmen/väggen så att när dörren är låst så ligger magneten dikt an mot kontakten och kretsen är sluten.

Bra idé?
 
  • Ide.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bara av intresse - är det många som larmar huset när man är hemma? Kanske ska börja låsa ytterdörren i så fall...
 
W
frhe skrev:
Bara av intresse - är det många som larmar huset när man är hemma? Kanske ska börja låsa ytterdörren i så fall...
Man kopplar in skallarmet när man ska gå å lägga sig, dvs alla dörrar och ev. fönster är larmade eller så har man skallarmet på + rörelsedeckare i rum som man inte rör sig i på natten, en del vill ju gå upp å pinka på natten, eller ta sig en nattmacka utan att larmet går :D
 
Redigerat av moderator:
Jag har tänkt att ha alla dörrar och fönster på bv. + rörelsedeckare i källaren larmat på natten.

Det kan ju vara viss skillnad om man har ett hus i tätbebyggt område i storstad jämfört med att bo på landsbygden i Norrland :)
 
ThomasN skrev:
Det kan ju vara viss skillnad om man har ett hus i tätbebyggt område i storstad jämfört med att bo på landsbygden i Norrland :)
Jo, det är ju sant. ;)

Lämnar t.o.m. bilen olåst med nyckeln i på natten...
 
Nja idén är bra med magneten. Men det faller på tillförlitligheten, Magneter gillar inte att monteras i eller i direkt närhet till metall. De kommer snabbt att bli svagare. dessutom kan det vara svårt i början att få ett avstånd som gör att magneten inte är påverkad, Det brukar kunna gå att montera rätt generöst i mellan med avstånd
Bättre är att du fäller in redan färdiga mikrobrytare som är avsedda för ändamålet. Går att hitta om du söker på loskolvskontakt, micro slutbläck mfl
 
Eller så monterar du motorlås som styrs via larmet.
 
Ja motorlås är nog den bästa lösningen, det är ändå dit jag vill komma.

Det gäller bara då att hitta en modell som inte kostar så groteskt mycket och som jag kan koppla ihop med mitt DSC-larm.

Vore ju fint om jag kunde styra det med fjärrkontrollen till larmet.
 
Motorlås kostar runt 10000 kr.. Som ett riktvärde
 
Är inte så insatt i hemlarm, men kan inte ditt larm styra låsen är det väl bara att slänga ut och köpa nytt:) . Elslutbleck kan ju också vara ett alt om du vill kunna styra låsningen via larmet, vet dock inte vad försäkringsbolaget tycker om detta på entrédörren...borde dock vara säkrare än assa 2000;)
 
Magneten på låskolven, kommer inte magneten att sticka ut när låset är öppet?

Kapar du kolven så har den inte samma "låsningsvärde".

Sätt en mikrobrytare i låsblecket, inte så sofistikerat men lättmanipulerat men det är ju du som bor och brukar din bostad. (ser du att det är låst men inte är det kan man titta om någon tryckt i en pappertuss)

Protte
 
Finns det inte färdiga låsbleck med mikrobrytare?
 
Nybygget18 skrev:
Finns det inte färdiga låsbleck med mikrobrytare?
Se inlägg #6 i denna tråd
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.