Har bott i vårt nybyggda hus 1,5 månad, vi har en frånluftspump IVT 490 med FTX ventilation. Alla ventiler sitter vid fönster i dom olika rummen och kylan har ju känts som ett drag i hela huset hela tiden tycker vi och förbrukningen av el har varit hög.
Har försökt med olika inställningar på pumpen vid flera tillfällen då patronen jobbat mycket och ofta och termostater oavbrutet lyst.
Vi har ju inte närmare granskat tätning runt nyinstallerade fönster utan trott kalldraget kommit från ventiler och fått tipset av IVT att om det drar för mycket täppa till ena sidan på ventilen vilket vi också gjort. Nu hade vi folk hemma igår att rätta till en del anmärkningar och en av killarna hojtade till min sambo och visade henne en glipa vid fönsterbänken/fönstret. Vi har dumt nog inte observerat att det faktiskt varit kalldrag direkt från fönster p.g.a att det inte tätats ordentligt när fönsterna installerats utan trott det var ventiler som orsakade kalldrag på flera ställen i huset. Denna mycket hjälpsamma kille satte direkt igång att täta och foga runt alla fönster i huset och redan igårkväll märktes en avsevärd skillnad i huset, pannan var i viloläge flera timmar trots -2 gr.ute och inget kalldrag överhuvudtaget i huset och imorse var det behagligt i huset och flera termostater var släckta, patronen gav ett litet tillskott men inte alls som innan vid samma yttre förutsättningar. Nu till min fråga, kan vi kräva kompensation av husbyggaren för överdriven elförbrukning på grund av slarvet med tätning av fönstren? Vi håller inne en summa redan på grund av några mindre besiktningsanmärkningar och tanken var att göra avdrag på dessa pengar.
 
Jag tror inte det håller juridiskt att hålla inne pengar för värmeförlusten. Det är nog bara att betala när besiktningsanmärkningarna är åtgärdade. Sedan går det att beräkna vad energikostnadeen varit och vad den borde varit för att sedan kräva husbyggaren på en skälig summa pengar. Men det blir nog ett tufft jobb att bevisa hur mycket extra energi det gått åt efter en så kort period. Det är nog bättre att föra en saklig diskussion med byggaren, och försöka komma fram till någon form av kompensation. Det kan rimligtvis inte röra sig om mer än max en tusing?
Tartan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.