Är det någon som vet om man kan ha fördelaren under slingorna..
Jag kommer lägga 4-slingor i golvet på v-rummet och mitt i rummet i källaren så har jag en stödvägg, skulle vara praktiskt och gå ner där med rören..
Fast hur fungerar det med luftning mm om fördelaren sitter under rören..
Går det överhuvudtaget o göra så..
 
Jag har fått en offert som innehåller en fördelare som sitter lägre än alla slingorna.
Om inte företaget har klantat sig så är det i alla fall möjligt.
Jag vet dock inte hur man luftar. Hög hastighet på vattnet?

/Hasse
 
Jag har en liknande konfiguration med fördelare och shunt i källaren. Samma shunt matar från änden av fördelaren ytterliggare en fördelare i markplan. Jag använde vanlig 20 mm GV PEX som matning.

Den övre fördelaren har liksom den nedre luftning och sitter högre än slingorna. Det sker ingen ansamligt av luft vid denna, men det skulle ju kunna tänkas bli fallet om jag tappar ned systemet.

Om du kan bygga in en fördelare i övre plan så är nog detta att föredra. Min GV cirkpump går på lägsta hastigheten utan några problem.

Om du vill spar pengar så skippa termostaterna. Jag har sådana i källarvåningen, men eftersom dessa alltid står öppna så blev det inga på övervåningen. Dock förbett med elrör om jag skulle ångra mig någon gång.

Inbyggda flödesmätare är toppen för att justera in flödet i slingorna.
 
Jag skulle se till att kunna lufta på högsta punkten. Båda mina fördelare har ändstycken för påfyllning/spolning och luftning. Jag satte T-rör i änden av nedre fördelaren så att jag fick ett uttag till den övre fördelaren och kunde montera ändstycket. Satte dit ventiler i T-röret, så att övre fördelaren går att stänga av helt
.
Om det finns risk att flödet blir lågt pga av avstängda slingor, så skall du montera en shunt mellan fram och retur på fördelaren vid pumpen, med det är bra undvika shunt eftersom den kräver mer flöde från cirkpumpen. Om cirkpumpen får gå mot ett stängt system så kan den paja.

Det är den fördelaren jag har i övre planet. Den undre, som är äldre saknar, tyvärr flödesmätare.

Wirsbo/upnor har säkert också. Kolla på http://www.byggahus.se/forum/vaermepumpar/www.rinkabyror.se
Köpte mina Roth grejor på http://www.byggahus.se/forum/vaermepumpar/www.sigro.se.

Generell brukar Rinkaby vara billigast på identiska varor, men det finns undantag.

Kvaliteten Roth vs Wirsbo/Upnor är enligt min erfarenhet jämförbar, så köp det som är biligast.
 
Redigerat:
Läst igenom svaren lite slarvigt men, kan vara svårt att kringgå naturlagarna:rolleyes:
Luft och likså värme söker sig uppåt så avluftningen måste befinna sig på den högsta punkten.Antingen med hjälp av fördelaren eller ett separat rör kopplat till slingorna.

När jag luftade min egen anläggning(1:a ggn) fick jag stänga av alla slingor utom den jag ville lufta.
Det vart för lite fart på vattnet annars,luften vart kvar på dom högsta punkterna i slangarna.
Detta hände före betongleveransen
 
Redigerat:
Jag kopplade slang och tryckte ut luften ur GV-rören. Vill minnas att jag därefter aldrig haft luft vid avluftningsnipplarna. GV-systemet fylldes helt och trycksattes innan jag gjöt golvet. Dock ingen cirkulation innan jag torkade ut golvet ca 6 månader senare. Använde vanlig byggcement, därav den långa tiden.
 
Krillew skrev:
Hej b_Hasse vet du vliken fördelare dom använder
Det står "LK-FÖRDELARE VKF-6" och de ville ha 3670:- + moms för den.
(offerten är från 2008-01-10 och vi har inte köpt något än).

/Hasse
 
b_hasse skrev:
Det står "LK-FÖRDELARE VKF-6" och de ville ha 3670:- + moms för den.
(offerten är från 2008-01-10 och vi har inte köpt något än).

/Hasse
Rinkabyrör tar idag 2725 kr inkl moms för samma fördelare. Ett 70 %-igt påslag på dessa priser som i det här fallet är enligt min erfarenhet normalt för branchen.
 
Ja jag får överväga om jag inte skall ha fördelaren över rören.. Jag kan då inte
lägga halva golvet utan måste lägga hela ytan för alla slingor måste gå till samma sida.. Har ett gammalt golv på halva som jag måste bryta upp för att få ner värmen.. Tänkte att vi skulle kunna använda rummet till jul..

Från det ena till det andra... Har läst några trådar i ämnet.. Bocka pexrör..
Är det nån av er som har erfarenhet.
 
Att boka PEX går bra. På tillverkaren hemsida kan du hitta info om min radie för en given dim. Det finns färdiga fixturer för 90 gradersböjar. För GV behövs dessa normalt bara när man går från golv upp på/i vägg. Kan var i plåt eller plast, kläms över röret eller som styvt plastör som man trär PEX-röret genom. Slingorna i golvet gör med så stor radie att fixturer inte behövs.

Tips: Tilllverkare som Uponro/Wirsbo, Roth och LK har produktkataloger med PEX-rör och tillbehör. Genom att studera dessa får man en ganska god uppfattning om hur en installation kan/skall göras.
 
Redigerat:
Jag har lagt rör nu i v-rummet. Men i den kylan som varit blev jag tvungen o värma rören för att få till böjarna..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.