Hej!

Det börjar bli önskvärt att lägga golv och klinkers nu men vet ej om det är lämpligt ännu. Plattan är 2,5 månader gammal.
Det finns en del fukt kvar i den. Har mätt det till ca 15% på ytan. Är det ok tror ni?

/Ingvar
 
Hur har du mätt fukthalten?
Prova med att tejpa en en plast på ca 1/2 kvm på golvet
och vänta 48 tim och har inget hänt under plasten är det
okej.

Mvh
Matte
 
Ett litet tillägg: Det är skillnad på parkett & klinkers. Parkett läggs med fuktspärr (plastfilm) emellan. Klinkers fogarna andas så det är inte lika kinkigt.
 
Jag har mätt med ett instrument från Jula men det slog mig just att det kanske inte var procent skala på den.
I morgon ska jag göra en ny mätning och kolla upp exakt vad det är man mäter.

Men i badrum har man ju också fuktspärr då är väl det också känsligt eller?

/Ingvar

 
En fuktmätare från Jula skulle inte jag lita på.Där krävs
det bättre grejer.Prova med det jag föreslog förut, om betongen inte är mörk under plasten så är det okej.

Ha de
Matte
 
Några månader efter gjutning brukar det inte krävas fuktmätning för att lägga flytande trä- eller laminatgolv på betong om korrekt fuktspärr installeras över mellanbjälklaget.
Gränsen är annars 95% relativ luftfuktighet i betongen. Läggning utan ångspärr kräver en RF under 60% vilket tar mycket lång tid att nå. För att mäta detta med säkerhet borrar man hål i golvet i vilken man placerar en RH mätare.
 
3 månader efter gjutning av sulan kan man lägga klinkers och då med ett fix som har hållfasthetsklass 3
 
Ok, tack

Jag såg att det finns tillsatsmedel t.ex isolastic från Mapei, kan det vara bra om man vill vara extra säker på att plattorna inte släpper?

Någon som vet en bra sida med instruktion om hur man ska montera fuktspärren?


/ingvar
 
Finns hos alla välsorterade återförsäljare
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.