roke skrev:
Vänj dig vid tanken och börja förbereda dig mentalt för att bila upp.
Som sagt, egentligen är det ju ett litet problem, frugan har ju rätt, du kunde ju ha ramlat ner från taket eller nåt.

Surt är det ju förstås, men det är bara att bita i det sura äpplet. Ta ett brake på några dagar så att du får tid att smälta det hela.
Yes, det ligger nåt i det du skriver ;-)
 
Du är i ett bra läge, du vet var hålen finns.
När jag var i samma situation, visste jag inte var hålen fanns.
Vi provtryckte innan gjutningen, men glömde att tömma slingorna. Efter gjutningen blev det frost och golvslingorna frös sönder. Det löstes med en firma som släppte in kvävgas och med hörlurar kunde lyssna sig till var läckorna fanns.
 
pbengtsson skrev:
Att laga hål i vattenrör där trycket är stort kan vara knepigt, men i golvvärmeslingor då det är runt 1kg borde det finnas smidiga lösningar. Ett problem är att det är sällan det händer och därför har ingen på allvar funderat ut en smidig lösning.
Hoppas vvs-killarna har en mirakel-lösning åt mig imorgon
 
JLAINE skrev:
Jag skulle eventuellt ha pluggat golvvärmesystemet för alltid och köra med vattenburna element, om kostnaden för reparation skulle vara allt för hög.
Ja, jag tänkte också lite åt det hållet. Tänkte på el-golvvärme osv. Men jag tycker samtidigt att det är ju synd på allt jobb med att få ner golvvärme rören. Det blir ju också en jäkla go värme i uterummet med varmt golv. Vi får se hur det löser sig
 
grävaren skrev:
Du är i ett bra läge, du vet var hålen finns.
När jag var i samma situation, visste jag inte var hålen fanns.
Vi provtryckte innan gjutningen, men glömde att tömma slingorna. Efter gjutningen blev det frost och golvslingorna frös sönder. Det löstes med en firma som släppte in kvävgas och med hörlurar kunde lyssna sig till var läckorna fanns.
Aj - det lät värre. Ja, precis. Jag vet ju exakt var jag har borrat hål...
 
Ja - tack för alla kommentarer o råd o tips. Gott med ett forum som detta. Jag ska bila upp och försöka få dit vvs-killarna direkt när jag gjort detta. Det lär ju inte ta så lång tid, då det rör sig om att bila upp ett 20-25x70 hål i betongen. Med en bra mejselhammare går det väl på nån minut bara. Sen får vvs-killen fixa röret och provtrycka. Sen gjuta igen hålet.

Är det någon som har något tips eller så som jag bör tänka på för det här jobbet?

Annars - varmt tack för alla kommentarer o tips
 
Sjuntorparn skrev:
Jag vet ju exakt var jag har borrat hål...
Det är inte så stort jobb som du behöver gruva dig för, det känns värre än det kanske är så det är bara att hugga i så är det gjort och fixat lätt på en förmiddag. Det är fort borrat och bilat upp ett lämpligt hål för skarvning :p

Jag köpte en sådan där billig borrhammare för ett mindre jobb, det blev billigare än att hyra några dagar, och döm av min förvåning vad det jobbar på bra än i denna dag !, klart prisvärd, vad man bör beakta att material i maskinen är kanske inte av samma kvalitet som i en Hilti i motsvarande storlek som kostar ny 16000:- + moms ! , så kör inte för långa och hårda pass så den får vila/svalna emellanåt så funkar den finfint länge ;)

/R
 
Samma erfarenhet som rog_ohl angående billig maskin, duger också som omrörare när man ska blanda bruk vilket jag antar att du snart ska göra (är lite av en siare ibland ;) )

Sen har du också en annan lärdom borra ej utan att veta var ledningen ligger, borrar är nämligen målsökande så det kvittar egentligen hur stor chansen egentligen är man träffar ändå ledningen.

Jag var en dag snabb med att dra ner två skruv där golvvärmen går ur plattan i badrummet 10 sek senare GOLVVÄRMESLANGARNA, tur nog missade jag dem denna gång. Gången före låg matningen mot ett kopparrör som jag hårdlödde :rolleyes: blev en skarv extra där händelsevis :D
 
v-g skrev:
Samma erfarenhet som rog_ohl angående billig maskin, duger också som omrörare när man ska blanda bruk vilket jag antar att du snart ska göra (är lite av en siare ibland ;) )

Sen har du också en annan lärdom borra ej utan att veta var ledningen ligger, borrar är nämligen målsökande så det kvittar egentligen hur stor chansen egentligen är man träffar ändå ledningen.

Jag var en dag snabb med att dra ner två skruv där golvvärmen går ur plattan i badrummet 10 sek senare GOLVVÄRMESLANGARNA, tur nog missade jag dem denna gång. Gången före låg matningen mot ett kopparrör som jag hårdlödde :rolleyes: blev en skarv extra där händelsevis :D
Ja, du v-g - det är verkligen otroligt hur målsökande de är...! O jag har ju en jäkla bra intuition också som leder mig rätt på....

Jag fick ju ett tips om en billig mejselhammare. Men är kvalitén verkligen acceptabel? Funderar på att hyra från firma, men ni menar alltså att den billiga varianten är ok? Är den inte mycket mer hårdjobbad då?
 
Sjuntorparn skrev:
Jag fick ju ett tips om en billig mejselhammare. Men är kvalitén verkligen acceptabel? Funderar på att hyra från firma, men ni menar alltså att den billiga varianten är ok? Är den inte mycket mer hårdjobbad då?
Du ska nog inte ha större maskin än så ändå med risk för övervåld kring slangen, så den räcker till bra för det lilla jobbet

Att hyra en maskin med borrar och mejsel 1 dygn går nog på mer än dom 379:- som jula-maskinen kostar

Jag har erfarenhet av den där lilla jula-maskinen, har borrat flera hål 22mm genom 25cm hålsten, rivit en vägg i källaren murad med betongsten ungefär 8 kvadratmeter 10sm tjock, jag har bilat upp en ny dörr in till källaren i pannrummet genom väggen 25cm hålsten 2,1x1meter, borrat miljoner plugg och annat smått, den lever och går än maskinen så jag kan inte klaga :p

/R
 
rog_ohl skrev:
Du ska nog inte ha större maskin än så ändå med risk för övervåld kring slangen, så den räcker till bra för det lilla jobbet

Att hyra en maskin med borrar och mejsel 1 dygn går nog på mer än dom 379:- som jula-maskinen kostar

Jag har erfarenhet av den där lilla jula-maskinen, har borrat flera hål 22mm genom 25cm hålsten, rivit en vägg i källaren murad med betongsten ungefär 8 kvadratmeter 10sm tjock, jag har bilat upp en ny dörr in till källaren i pannrummet genom väggen 25cm hålsten 2,1x1meter, borrat miljoner plugg och annat smått, den lever och går än maskinen så jag kan inte klaga :p

/R
Det låter verkligen fantastiskt bra. Ja, det kanske blir till att köpa en sån maskin då.
 
Somnågon redan sagt, jobba i kortare intervaller 10-15min åt gången. Då håller även billiga prylar bra. Det är när de överhettas som de "dör".
 
stedevil skrev:
Somnågon redan sagt, jobba i kortare intervaller 10-15min åt gången. Då håller även billiga prylar bra. Det är när de överhettas som de "dör".
Ok! Tack för rådet
 
Nu jäklar är det klart! Att bila upp o frilägga slangen gick alldeles utmärkt. Köpte en borrhammare på JULA enligt tips jag fick här och det funkade utmärkt. Rörmokarn kom och skarvade på en ny slang och vid provtryckningen var det helt tätt. Gjutningen gick bra och i morgon hoppas jag kunna få på alla profiler så vi kan lyfta på dörrarna till uterummet. Allt är med andra ord i ordning nu.

Tack för alla goda råd och tips!
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Kul! Grattis!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.