Jag håller på att få en balanserad ventilation installerad och har en fundering rörande kondensisolering av uteluft och avluft till mitt FTX-aggregat. Alltså, rören som går genom ytterväggen.

Aggregatet är placerat inomhus i ett varmt utrymme. Därför tänker jag mig att jag behöver ha kondensisolering av utelufts- och avluftsröret för att undvika att det bildas kondens på rören vintertid när temperaturen ute är låg. Framförallt oroar jag mig för sträckningen som går genom ytterväggen. Jag vill inte ha in fukt i mina gamla underbara timmerväggar.

Hur löser man detta? Är det kondensisolering som gäller eller något annat? Eller skiter folk bara i det här?
 
Redigerat:
Kan vara en bra ide att kondensisolera dom, finns lite olika lösningar på det. Jag använde armaflex 4cm på mina ute och avluftrören. Lite trixigt att få till böjarna bara.
 
AF/Armaflex är bra (och lyxit). Lägg gärna två lager, med skarvarna förskjutna. Armaflex 'tejp' över alla skarvar är bra. Jag körde med förlimmade skivor (rulle) och limmade skarvar med deras lim (dock ej i första lagret, vid dubbla lager).

Genom vägg så la jag ett lager förutom längst in 2 två lager och sedan fyllde ut med fogskum. Ventilen blev lite isolerad, men inte helt så mycket. Blir ju lite svårt där inne i väggen, ventilen sitter i tegel. Avluften sitter i hålsten grunden. Den fick nog 10 mm armaflex och 10 - 20 mm fogskum, genom väggen.

En sak som jag kommit underfund med så här i efterhand är att jag skulle ägnat lite mer uppmärksamhet åt att få uteluftdonet helt vatten tätt. Jag tror jag la fogmassa i plåt skarvarna. Det rinner nämligen endel vatten på den ibland. I mitt fall så droppar inte allt vatten ner, utan endel rinner på utsidan av donet och in på teglet. Jag tror jag kan minska detta lite genom att skära bort lite av limmet jag har mellan don och tegel (så det som är längst ut blir lägst).
 
Firman som gör installationen har tänkt använda nån slags invändigt limmad isolering, oklart vilken typ och tjocklek, för att undvika kondens på rören. När jag påpekade att det innebär att det blir mindre rördiameter och därmed ökat tryckfall genom väggen menade dom att det skulle vara en väldigt tunn (några millimeter) isolering. Då menade jag att en väldigt tunn isolering rimligtvis inte isolerar så bra att kondensproblemet avvärjs.

Då menade firmans representant att det inte borde vara nåt problem. Medan jag påpekade att "borde inte vara nåt problem" inte känns bra att höra när det handlar om fukt i mina gamla timmerväggar. Diskussionen slutade utan att vi var överens.
 
Millimeter tunn kondensisolering på insidan av rören. Som inte bygger nämnvärt.
Som man dessutom kan applicera efteråt.


Låter ju nästan för bra för att vara sant.

Kan du inte ta namn på produkten.

Ibland kommer det ju nyheter som man missar och detta vore ju helt toppen.

Ska kondens isolera lite kanaler utvändigt på ett aggregat på ca 4000l/s. Tänk va smidigt att klä dom invändigt med en liten tunn "matta". Vore ju rena drömmen istället för att tejpa och krångla med vanlig utvändig kondens isolering.d^_^b
 
Normalt brukar man isolera utvändigt med lamellmatta med folie. På med mattan, linda spoltråd runt för att hålla på plats och tejpa alla skarvar med aluminiumtejp. Mycket billigare än armaflex, dock ganska ömtåligt och kanske inte så snyggt men det kanske inte sitter synligt?
 
Ett par millimeter invändig isolering låter inte tillräckligt, oavsett vad man isolerar med...
 
Jag ser inte att det skulle vara så mycket jobb att göra en utvändig kondensisolering,
Lite förvånande att en ventfirma tar så lätt på den saken, det borde ju ligga i deras intresse att du om 2 år fortfarande är nöjd med installationen..
Är det så att det inte är med i kalkylen, så får man väl justera den med ett par timmar då.
 
Är det något som notoriskt går fel i detta sammanhang så är det kondensisolering. Det kan ge upphov till de mest mystiska problem.

Du kan få vatten på ställen du aldrig anade det, så se till att göra det rätt. Armaflex är en av produkterna som förtjänar Nobelpriset om det fanns något sådant för isoleringsprodukter. Helt underbart att jobba med och snortätt om man gör det rätt. Dyrt att handla i Sverige dock. Kan löna sig att kolla utomlands. Kostar en tredjedel på HomeDepot i USA jämfört med tex Ahlsells.
 
Nu är dom klara här, nästan. Eftersom det har varit extremt struligt med dom hela vägen från den dag jag skickade in beställningsbekräftelsen så valde jag att lägga ner diskussionen om kondensisolering. Så snart jag får tid kommer jag att göra om den delen själv. Det kostar mindre energi och är ett betydligt roligare sätt att spendera sin tid än att tjafsa med dom.

Det kommer så snart jag har tid en tråd om hela historien bakom det här ventilationsprojektet. Jag har en samlat på mig en del reflektioner och erfarenheter som jag vill dela med mig av med andra som står inför liknande projekt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.