Hej!

Jag är ny på forumet och skulle behöva hjälp med att planera en grund till ett inglasat uterum.

De flesta brukar lägga en betonggrund, men det skulle kosta för mycket och ta för lång tid enligt mig och min pappa, så vi bestämde oss för att bygga en träbalkgrund (eller vad det kallas) på några betongplintar.

Sedan åkte vi iväg till närmaste bygghandlare och köpte in ca 12 m2 med 1 cm tjocka asfaltboardskivor. Vi inhandlade även ett par påsar med 45mm paroc 37z stenullskivor.

Våra planer är att fästa asfaltboarden längst ned, sedan 1 eller 2 lager med stenull och sist någån spånskiva eller liknande. På detta har vi tänkt att lägga trägolv eller klinkers.

Då är min fråga, är detta möjligt? Kan man lägga klinkers på en "träbalkgrund"?
Är mina planer idiotiska, eller kommer jag få väldiga problem med fukt ifall jag gör enligt mina anvisningar ovan?

Jag skulle behöva era tips om hur jag ska göra och jag hoppas att jag är inne i rätt flik på forumet.

Tack på förhand!
 
Hej

Jag bygger ungefär liknande men kommer inte att lägga klinkers. Jag skulle fundera över om man inte:

1) Skulle använda frigolit istället för "vanlig" isolering?
2) skall lägga ett lager gips ovanpå träet för att få det stummt.

Tveksam om du får det så pass stummt att det håller för klinkers. Jag har för mig en snickare tipsade mig om att man behövde halvera regelavtåndet för att sätta klinkers/kakel, dvs 30 cm mellan reglar på träkonstruktioner. Men jag är ingen snickare själv så ta rådet för vad det är.

I mitt uerum kör jag (eller håller på) med följande konfiguration, markduk, singel och plas på marken för att stoppa fukten att gå upp, sen har jag asfaboard underst och frigolit (ca 50 mm). Ovanpå det vindpapp för att slippa frigolien mellan skarvarna. Sen ligger det trallbrädor på detta.

Min tanke är sedan att köpa en heltäckningsmatta att ha ovanpå för att göra det varmt ooch skön för barfota gående.
 
Mitt uterum är byggt på plintar. Asfaboarden ligger underst sedan vindpapp ca20-25cm gullfiber Reglat på CC30 sedan golvspån sen flytspacklat 21mm med 12mm golvvärmeslang och till sist klinkers.
 
Palte: Asfaboarden ligger underst sedan vindpapp ca20-25cm gullfiber Reglat på CC30 sedan golvspån sen flytspacklat 21mm med 12mm golvvärmeslang och till sist klinkers.
Det var ingen dålig isolering palte, men desvärre kan vi inte fixa till ett 30 cm högt golv.

Däremot var det ingen dålig idé från NiBaBaD, att lägga en plastduk mot marken för att förhindra markfukt från att stiga upp i konstruktionen, har dykt upp i mina tankar innan.

När det gäller att få golvet stumt så har du helt rätt, det krävs gipsskivor för det och ett sviktlöst golv undertill. För oss känns det stabilt, men vi kommer troligtvis inte ta risken med att lägga klinkers, så det blir nog ett bambugolv istället. Dessutom känns trä "varmare".

Sedan funderar vi på att använda fukttröga spånskivor. Så då blir frågan, kommer fukt bli ett problem med följande ordning:

markduk, flis, plastfuk (mot marken). Sedan asfaltboard (mot träet), 45-90mm stenull och sist funkttrög spånskiva. Undrar även ifall det behövs en luftspalt mellan isolering och asfaltboard/spånskiva.

Vi kommer besöka ett byggcentrum senare för rådgivning, men det är alltid bra att höra med personerna här på forumet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.