Hej alla!

Jag skulle behöva hjälp med att bestämma mig för vilken luftvärmepump jag ska välja. Just nu står valet mellan dessa två:

FUJITSU NOCRIA 14 LBC INVERTER NORDENANPASSAD MED SJÄLVRENGÖRANDE FILTER

MITSUBISHI ELECTRIC FD25 VABH I SEE NORDENANPASSAD INVERTER


För/nackdelar?
Finns det annars någon annan pump som jag borde kolla på. Då helst i samma prisklass eller billigare...
Jag bor för övrigt i Göteborg i ett enplanshus på 94 kvm.

Tacksam för svar!
 
Jag har själv installerat en Nocria 14LBC på jobbet, främst för att kyla på sommaren. Om du väljer Nocrian kan du utan problem kyla hela kåken till 20 grader hela sommaren.

Värmemässigt skulle du kunna värma två hus av din storlek med Nocria 14LBC. Nocrian är en väldigt kraftfull pump och du kommer inte att behöva hela dess kapacitet på vintern. Du kan dock köra den i "economy"-läge då den går på 70% effekt.

Jag är jättenöjd med min Nocria om det är till någon hjälp ;)
 
Tack Gurravasa.
Visst hjälper svaret. Då är snarare frågan om jag kanske ska gå ner något i kapacitet och därmed antagligen också i pris?
Jag har dock dålig koll på luftvärmepumpsmarknaden och vet därför inte vad man bör välja. Jag lägger ju hellre någon tusing mer och får kvalitet än går till exempelvis rusta och tar billigast möjliga...
 
Ja om du inte har behov av att kyla så skulle du klara dig med en mindre pump än Nocrian. Har du varit inne på värmepumpsforum? Där finns en köpguide och några riktiga LVP-orakel...
 
Båda värmepumparna du har tittat på är bra alternativ, men har du inte en "stängd" planlösning med många rum så borde Mitsubishi FD25 passa dig utmärkt.

Nocrian har en kraftigare fläkt på innedelen och kan därför sprida värmen bättre. Till ett normalbyggt hus av din storlek så duger fläkten på FD25:an fint :).
/Värmepumpsmannen
 
Tack Värmepumpsmannen.

Jag hade nog på känn att Nocrian var lite att ta i då den beskrivits som ett "monster" här och var på forumet. Det lutar nu åt antingen FD25:an eller Toshibas Ras10 ev Ras13.
Att det ska vara så j***a svårt att välja...
 
Är Nocrian mycket dyrare? Det finns få nackdelar med en för stor pump.
 
Tja, det skiller 2300 kr mellan Nocrian och FD25 på polarpump.se

Det kanske inte är jättemycket, men behöver jag inte den ytterligare kapaciteten, så känns det ganska onödigt att lägga dom extra pengarna om det inte är någon annan stor fördel jag har av det?
 
Nja men 2300:- är ju nästan 20% mer så om du inte ska använda pumpen till att kyla så tycker jag du ska spara slantarna.

Edit: Att kunna visa upp "monstret" i "hi-power" läge för grannarna och dra igång en smärre tropisk storm kan iofs vara värt en och annan tusenlapp...
 
Redigerat:
Har Mitsubishin och är supernöjd. Det är första vintern med pumpen och än så länge har den inte fått visa vad den går för eftersom vintern inte har kommit än. Är ivarjefall supernöjd hittills. Pumpen går tyst och innerdelen som vi har sitter i vardagsrummet hörs knappt. Vår boyta är 115 kvm med öppen planlösning och den klara att värma hela huset utan problem. Hoppas det funkar lika bra när det blir kallare också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.