Hej,

jag har i köket en diskbänk STALA*Ease MF-40-17 (www.stala.com/Svenska/Produkter/Kitchen_worktops_och_hoar/Inbyggnadshoar/Ease/MF-40-17) med vattenlås som medföljde, allt installerad av ett proffs. Redan från början (nybyggt hus!) kom det avloppslukt från gallret i mitten när man hällde vatten i lilla hon, samtidigt som korgbottenventilen i stora hon var stängt.

Mitt ”proffs” menar att det är vanligt och jag måste leva med det. Men det köper jag inte …

Frågade Stala men de tycker väl att det inte är mödan värd att svara…:mad:

Har någon här på forumet en idé vad det kan bero på eller hellre vad man ska göra för att blir av med luktproblemet?

Tackar!
 
  • IMG_4401.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vattenlåset fungerar uppenbarligen inte tillfredsställande. Det kan vara felmonterat och vattenlåset sugs ut på grund tryckskillnader och står därmed i direkt förbindelse med ditt avlopp.
 
Danke Fisch!

Hur kan jag kolla om vattenlåset sugs ut?
Haft 2 VVS-proffs kolla upp det och de menar att det är monterat som det ska vara :confused: :(
 
Jag skulle vilja påstå att lukten vittnar om att låset är borta.

Det är inte så att hantverkaren har lämnat skit efter sig som börjat lukta?
 
Hmmm, nej det är ju inte så att det stinker jämt. Det kommer ett luktmoln bara i situationen som jag beskrev i början. Sedan slutar det lukta igen. Det känns som om vattnet som rinner när trycker upp en stinkande luftbubbla som kommer ut genom gallret (=skydd mot att det flöder över, vet ej vad det kallas bland fackmän).
Vi har kollad det med "skiten" i systemet, för alla tror att det är sådant. Men icke, samma fenomen efter ordentlig rengörning. Och som sagt fanns detta från början (alla delar, ja hela huset nytt och oanvänt).
 
Det ser ju bra ut. Jag hade själv problemet men det berodde på att jag klantat mig och inte lagt en böj på på en slang som används vid övertryck så det bildades inget vattenlås just där.
I ditt fall ser det ut som om det inte finns så många utlopp. Två diskhoar och en diskmaskin. Det är inte så att man har öppnat bägge diskmaskinesinloppen? (mitt vattenlås som ser likadant ut hade två)

Slangen ska sedan gå ned i avloppsstammen. Det ska sitta en gummipackning 7 ringar upp enligt bruksanvisningen. Finns den på plats? Den är grå.
 
;jag har i köket en diskbänk STALA*Ease MF-40-17 (www.stala.com/Svenska/Produkter ; /Kitchen_worktops_och_hoar/Inbyggnadshoar/Ease/MF-40-17) med vattenlås som ;medföljde, allt installerad av ett proffs. Redan från början (nybyggt hus!) kom det avloppslukt ;från gallret i mitten när man hällde vatten i lilla hon, samtidigt som korgbottenventilen i stora ;hon var stängt.
;Mitt ”proffs” menar att det är vanligt och jag måste leva med det. Men det köper jag inte …
;Frågade Stala men de tycker väl att det inte är mödan värd att svara…
;Har någon här på forumet en idé vad det kan bero på eller hellre vad man ska göra för att blir ;av med luktproblemet?

;Tackar!

Hej Mårran

Jag har samma problem här, har nyligen installerat en STALA diskbänk med samma medföljande rörsystem som du har. Jag känner också avloppslukt när jag spolar vatten i hoarna. Hade tidigare aldrig något problem med detta. Är kanske STALA´s vattenlås felkonstruerat? Jag tror iallafall att jag ska kontakta återförsäljaren i ärendet.

Mvh Peter
 
Hej Copycat!

Hoppas vi får veta här vad din återförsäljaren har att komma med (förutom att "spola rent" )
 
Hej.

Kan det inte vara så att avluftningen funkar dåligt?
Hade liknande problem för några år sen. Installerade ett avluftningsventil och problemmet försvan.
Är det för tätt i avloppet trycks in en "luft" bubbla ut. Och den luktar.
Vi fick installera våran ventil intil vattenlåset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.