Jag har tänkt att jag ska bygga ett par mindre bord och en TV-bänk i stavlimmad ek.

Efter diverse funderingar har jag en bra bild av hur jag vill kapa bitarna och funderar på om jag ska ge mig på det själv, eller om det finns någon firma (i sydvästskåne) som kan göra det åt mig.

Jag tänkte exempelvis på K-rauta som har skivor av typen jag vill ha;

http://www.k-rauta.se/bygg_8732.htm

En skiva av den här typen ska delas i mellan 3 och 8 bitar. Alternativen jag har är alltså att:

1, försöka deala med K-rauta att kapa efter min skiss, gissningsvis rör det sig om ett 20-tal snitt totalt. Eftersom de normalt tar betalt per snitt så är jag ju inte särskilt intresserad av att betala typ 150x20=3000 för kapningen.

2, köpa en http://www.jula.se/styrskena-for-cirkelsag-123552 på jula och montera bästa skivan i C6BU2:an.

Alternativ 3, att köpa en TS55:a, går tyvärr inte in i budgeten.

Har expertisen några förslag (ja, det är NI som är expertisen, vänta inte på någon annan...)

Tack på förhand!
 
På bauhaus jag brukar handla kostar ett snitt 10 kr. Det brukar det helt klart vara värt... Annars brukar jag kapa hyfsat rakt med såg och sedan fräsa kanten längs en rätskiva för att få det helt rakt och vinkelrät. Med en riktigt bra klingsåg blir det kanske lika bra men min billiga clasohlson duger inte till det.
 
Fräsvarianten som Valium rekommenderar är ju bra. Det är väl inte helt säkert att det blir klockrent med cirkelsågen. En möjlighet är ju att lägga masonit på båda sidor av skivan när du kapar så tar det upp det mesta av splittret. Bottenplattan glider bra även på det rutiga sidan av masoniten.

Jag gjorde en egen linjal till såg som är som din. En rak list och en 4mm plywood. Listen ska ju vara så bred att det går att spänna fast tvingar som motorn kan passera. Har för mig att det är 91mm från kanten till klingan på motorsidan, men den kanten kapar man ju bara fram, och får urslagskydd på köpet för den sidan av snittet. 6mm MDF är nog bättre egentligen, och det har du råd med djupmässigt ser jag. Får man bara tag i en tillräckligt rak bräda från början har man en vettig skena sen, som jag tycker fungerar mycket bättre än bara en linjal.
 
Tack för bra svar. Jag byggde en egen linjal som jag använde till något projekt för ett par år sedan, problemet med en linjal är ju att sågen fortfarande måste tryckas mot ena kanten, det är det jag skulle vilja komma ifrån, för jag upptäckte att jag hade tendens att låta sågen gå ifrån linjalen och nästan sågade bättre på frihand.

Det låter spännande att Bauhaus har så bra priser på kapning, är det 20 snitt det handlar om så betalar jag ju gärna dem 200 spänn för det, att kunna tala om att bitarna ska vara 496x528 kan ju vara värt rätt många kronor...
 
Jag vet inte vilken noggrannhet dom utlovar i snitten men så länge dom inte ställer om sågen mellan så borde det ju bli samma iaf. det kan bli lite planerande i vilken ordning allt ska kapas =) Det är inte så att man lämnar in en beställning. Man får plocka skivorna själv och sedan säga till på plats hur man vill ha det. Jag brukar ivrigt hjälpa till (läs vara ivägen) att lyfta skivor fram och tillbaka och ställa in sågen =)
 
Ok, det är ju ÄNNU bättre att veta... Är det en sån där stor vägghistoria? Jag kan ju inte påstå att jag vet hur man ställer in en sådan, men det kanske mest handlar om att säga "är det verkligen exakt nu" och titta lite extra på skalan...

Får man fråga vilket Bauhaus det är?
 
  • Gilla
Streby
  • Laddar…
Jag brukar handla i fittja men jag gissar att dom har ungefär samma priser överallt. Förut kostade ett snitt 25 kronor men då brukade dom alltid ge lite godtycklig mängdrabatt istället. Så det går på ett ut ungefär.

Ställa in sågen brukar dom kunna =) men att kapa allt i rätt ordning är nog ändå bra att tänka på. Lyfta skivor fram och tillbaka är dom nog bara glada att man hjälper till med och ja det är en sån stor sågvägg där man ställer skivan som sedan sågas med hjälp av en jätteklinga,
 
Om du har tillgång till en handöverfräs (Du kanske kan låna en) kan du göra precisionsjobbet med den. Använd en Kantfräs med strylager. Kapa till en linjal av MDF som är så bred att handöverfräsen kan ligga stadigt på den. Styrlagret på kantfräsen styr du efter linjalen.
Med denna metod får du en rak och snygg kant på ditt bord. Du kan ta bort upp till ett par mm utav ev "felsågningar" med denna metod.

Byggvaruhuset (XL bygg) där jag bor kapar upp skivor även om man inte köpt dem där, men de tar då ut en högre avgift än på material som man handlat hos dem.
 
Här i Umeå kapar de gratis på Beijer och XL-bygg (där kan man även använda verktygen själv), men det kanske är annorlunda i Sthlm?
 
Jag har en sån rätskiva i aluminium för ett par hundralappar. Kanske naivt att tro att den är spikrak jag har inte kollat upp det faktiskt men hursomhelst brukar jag föredra att tvinga fast den ovanpå skivan och sedan köra med överhandsfräsen direkt på skivan med bottenplatta mot rätskivan som anhåll. Jag tycker personligen det känns stadigare än att köra med kullager. Det blir lite meckigt om arbetsstycket är litet dock. Då kanske kopierfräs är att föredra. Eller om man ska ha något annat än just raka snitt förstås.
 
Har du skivan hemma så kan jag komma förbi med TS55an. Jag lånar inte ut den, men jag sågar gärna upp skivan åt dig.
 
Där kom Daniel på sin stora vita häst igen ;)
Jag satt själv och tänkte tanken om man skulle erbjuda uppsågning mot lite fika :)

Hoppas det löser sig för dig yens!
 
Efter 100 bra förslag kom det 101:a som inte var ett dugg fel. Jag ska rita lite bord och sedan blir det PM daniel, man kan ju bjuda på en middag eller nåt i hyra!

Tack allihop för bra tips!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.