hjälp!

Vad skall man skaffa för klyv- kap-såg har kollat runt det står mellan:

DW744 Bärbar bordssåg dewalt Pris: 9495:-

Bordcirkelsåg GTS 10 Bosch Pris: 6695:-

Bordsåg TS 250 Metabo Pris: 6250:-

Kapsågar PRECISIO CS 70 EB festool Pris: 10670:-

Festo Kapsåg CS 70 EB-Set festool Pris: 16668:-



Är sugen på festool (prylb*g?) :-/

Är intreserad av alla synpunkter

/Ola
 
Hej

Svar torde utebli eftersom ingen vet vad Du skall ha utrustningen till.

Studera forumet och bilda Dig en egen uppfattning! Materialet är en guldgruva och leder Dig småningom till rätt beslut.

per

 
pernitta skrev:
Hej

Svar torde utebli eftersom ingen vet vad Du skall ha utrustningen till.
Ok

Påtur står ett nybygge lösvirke. Senare blir det väl en del renoveringar
mästadels blir det väll klyva panel men en och anna regel kommer väll att följa.
har haft en gammal elu inann men skall nu köpa ny.
 
Enligt mig så låter det som du har en del att göra och ska använda sågen mer än en gång :)
Och att du inte ska hålla på å finlira med lite lister och foder allt för mycket. Mer åt det grövre hållet
Då finns det ingen anledning att köpa såna finlirar maskiner utan köp en riktig byggsåg
typ Gjerde elller liknande. Kapar och klyver allt från lister till plank. Den kostar lite mer(begagnad). Men du kan få tag på en fin begagnad för ca 15 000. Som helst inte stått på nått bygge och blivit plågad och slagen ;)
Men som sagt. Har du pengar så lägg ut lite till och få riktiga grejer :D
Och det är inte att rekommendera klyva kraftigare saker än lister på sågarna du kollat på. Enligt min mening som sagt :)
 
mol9an skrev:
Då finns det ingen anledning att köpa såna finlirar maskiner utan köp en riktig byggsåg
typ Gjerde elller liknande. Kapar och klyver allt från lister till plank. Den kostar lite mer(begagnad). Men du kan få tag på en fin begagnad för ca 15 000. Som helst inte stått på nått bygge och blivit plågad och slagen  ;)
Har kollat på byggsågar men behöve en såg som är mer flexibel/lätthanterlig
skall nog se åt åvan nämda sågar. så om någon har lite erfarenhet av dessa hadde varigt fint

/Ola
 
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted6
Här står en del info om Boschen, som enligt mig är en mycket trevlig maskin Den är som bäst till de sakerna du nämnde, plus att den är väldigt flexibel/mobil jämfört med en vanlig byggsåg.

Festoon är säkert jättebra, men prislappen är lite i högsta laget, satsa på en bosch så får du massor med riksdaler att handla andra roliga maskiner för :)
 
DW744 är världens åttonde underverk, nåja *ler*
Den har en precision som är i klass med snickerisågar och anhållet slår allt!!!
Enda nackdelen som jag ser är att jag direkt fick skära ner klyvkniven så att jag kunde spåra/falsa med den men efter det är den kärnan i min verkstad.

Se till att du får den nya modellen med induktionsmotor, kolborstmotorn väsnas som tusan.
Kapaciteten, tja jag klyver lätt två tums ek och alm med den. Eftersom jag har både kap/ger mm så kör jag mest klyvning, tappning o s v med min 744'a.
Möjligheten att dra bak anhållet vid kapning är viktigt för säkerheten och att kunna höja det är guld värt ibland.
I korthet en mycket genomtänkt såg med troligen världens bästa anhåll, jag formligen älskar min.

/Kent
 
A man har ju hört om att DW744 skall riktigt bra, från flera håll. Är det någon som har jobbat men Kapsåg CS 70 EB festool som kan jämföra den med DW744 hadde varigt intresant att höra. har själv festool maskiner och är väldigt nöjd med dessa.

/Ola
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.