Hej, intressant tråd. Bambun ser snygg ut. Läggningsinstruktionerna säger dock att golvet skall hellimmas det rekommenderas ej att läggas flytande hur fungerar det med golvvärme?
 
Vad jag har hört är det olika beroende om det är den vertikala eller horizontela bambugolvet man har om man kan ha det ihop med golvvärme. Tror det var horizontella som passade för det.
Och samma sak med skruvning/limning av golvet, då beror det på om det är parkett eller massivt.
Vårt golv köpte vi billigt på Castorama (typ bauhaus) i Polen och det står parkett på paketet men ser väldigt mycket ut som massivt ;)

Här kan man läsa lite
http://www.amboo.se/Downloads/PDF/Installation.pdf
 
  • Gilla
kela018
  • Laddar…
Någon som köpt golv från Nordic bamboo?
 
är ganska dyrt i sverige med bambugolv..tyvärr
jag har därför börjat kolla andra länder...
mycket har börjat bli billigt i england nu...då kronan stärkts mot pundet..
 
Hur mycket tror ni att en golvläggare tar för att lägga in ett vanligt parkettgolv med typ klickfunktion, jämfört med ett massivt golv som ska limmas? I mitt fall ersätter försäkringsbolaget för nytt parkettgolv pga vattenskada, men funderar på massivt bambugolv istället och undrar vad de kommer att kräva i mellanskillnad.
 
Om du ändå bara ska betala mellanskillnaden så skulle jag satsa på det massiva golvet. När man ändå byter golv och får en viss del betald känns det dumt att inte ta det bättre alternativet.
Min åsikt bara;)
 
jag har beställt ett massivt här från england..
har haft lite provbitar hemma både massiva och bambuparkett....
har tappat lite grejor på bitarna.som test..parketten blir rätt stora märken..
på det massiva syns knappt nåt
 
Har nu börjat lägga mitt bambugolv och det går jättesmidigt.:)
Visserligen är det flera arbetsmoment men går fort när man får in snitsen.

Jag nedlimmar golvet eftersom det ska ligga på golvvärme och det gör jag med ett dispersionslim, en sträng under brädan bara. Sedan ett parkettlim för noten på kortändarna och så slå ihop. Vanliga Casco lim från Bauhaus, fast det ena kostade 220;- / 300ml (men det räcker långt)

Har inte testat golvet med "tappade saker" än men det känns väldigt hårt och stabilt att jobba med. Luktar underbart att såga i ;)
Sågar med cirkelsåg -långsamt, så flisar den mindre. Inte för att den flisar mycket men ändå.....Sågar även med vanlig sticksåg de pilliga delarna.
Vad mer ska jag säga- jag hade jättekul i helgen:D
 
Jag la i helgen 20 kvm massivt vertikallimmat bambugolv. Limmade med Casco Proflex direkt mot golvspånet.
För att göra det lite bökigare sågade jag bort lite av utträt innanför noten. Det skall bli nåtat(skeppsgolv). Använda vanligt casco trälim i kortändarna.
Det gick hur bra som hellst.
Mitt golv är obehandlat och jag tänkte olja in det efter nåtningen med WASP golvolja, den är utan lösningsmedel och utan gifter.
 
Tittade idag på ett massivt vertikallimmat bambugolv från bambukompaniet(.se). Det såg verkligen bra ut, och kändes hyfsat stryktåligt. Dessutom är det ekologiskt odlat och FSC-märkt. Kostar 613kr/kvm. Läggs med klick-system som en vanlig parkett.
Någom som har erfarenhet av sådan golv?
 
Är det någon som har erfarenhet av Bambukompaniets Extrem-golv?

"Homogent/massivt bambugolv med klick som är hela 3 gånger slitstarkare än ett ekgolv men rör sig bara hälften så mycket, går att slipa om ca 7 gånger och fungerar även bra i uterum och våtrum."

http://bambukompaniet.se/produkter/bambugolv/
 
Heureka skrev:
Är det någon som har erfarenhet av Bambukompaniets Extrem-golv?

"Homogent/massivt bambugolv med klick som är hela 3 gånger slitstarkare än ett ekgolv men rör sig bara hälften så mycket, går att slipa om ca 7 gånger och fungerar även bra i uterum och våtrum."

[länk]
hade hemma provbitar från bambukompaniet Extrem Natur och från http://www.bambooflooringcompany.com/ såg lika ut till färg..
är 14mm hos BK köpte 12mm i england annars samma golv
till halva priset .
inget att tveka funkar utmärkt att handla utomlandsd^_^b
 
OK. Tack för det! Gjorde du något eget hårdhets-/slittest?
 
verkade vara lika hårda...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.