Jag har en stuga som har krypgrund och undrar lite om man ska sätta åldersbeständig plast i golvet också.

Idag ser golvet ut som föjlande (nerifrån och upp):
1. Krypgrund.
2. Asfaboard (eller hur det nu stavas) fäst underifrån i bjälklaget.
3. 220mm bjälklag med isolering.
4. 22mm golvspån.

Väggar och tak är klädda med åldersbeständig plast.
Jag vill nu lägga in laminatgolv. Ska jag ha den åldersbeständiga plasten som nr 5 sedan stegljudsisolering som nr 6 och sedan själva laminatet som nr 7?

Det jag funderar över är att jag kanske stänger nere fukten i krypgrunden om man plastar golvet. Eller pajjar man golvet om man inte plastar?

Tacksam för svar!
 
Det finns stegljudsisolering med plast fastsatt redan för enkelhetens skull jag vet att byggmax har en sådan variant. Jag hade nog lagt plast under om jag laggt ett trä golv laminat vet jag inte om det kan slå sig så illa. du har ju ingen direkt plast som skydd mer än boarden och den tror jag inte är tät som plast snarare vind tät det är ett levande material det med.
En plast skyddar golvet från att slå sig om det är ett levande material.
Jag har sett kryp grunder där det satt asfaboard och sedan plast innan golvspånet då bör man inte lägga plast igen.
Lycka till
Texastaz
 
Redigerat:
Det sitter ingen plast i golvet än så länge så jag börjar med plast eftersom jag har en rulle kvar som räcker. Sen blir det skumplast och laminat.

Tackar för snabbt svar. Nu vet jag hur jag ska göra. :D
 
Ingen ångspärr i krypgrundskonstruktioner. Vår KA och besiktningsman påpekade detta mer än övertydligt.
 
Ska du sätta en plast i en krypgrund så ska den ligga på marken, inte i konstruktionen.Annars får du jätteproblem med fukt
 
Hej igen,
Inatt kl 03:36 kom ett mail om att tråden har uppdaterats. Dock ca 4 dagar för sent. Den 5:e på kvällen började jag lägga mitt golv med åldersbeständig plast under och nu är det klart. Ca 51kvm. Hur gör jag nu??? Om jag ska ta bort plasten så borde ajg göra det nu innan trappa och kök monteras. Kan man ventilera grunden eller är det bort med plasten som gäller? Jag har dessvärre varit seriös och satt dit klickgard (nån lim/silicon-grej) för att golvet sak tåla lite mer vatten eftersom det är både hall och kök. Ta isär och sedan sätta tillbaka blir nog svårt. Några tips?

Skulle vara bra om byggahus.se hade en inställning så att man kunde få mail direkt när ett svar kommer. ;)

Mvh.
/Dennis
 
Vill du ha ett riktigt svar så kontakta ditt försäkringsbolag, det är dom som säger ja eller nej eftersom det är dom som får punga ut med kulor ifall det händer ngt :p
 
Lapiner skrev:
Skulle vara bra om byggahus.se hade en inställning så att man kunde få mail direkt när ett svar kommer. ;)
Vilken osis! :(

Funktionen finns redan. Gå in under bevakningar, kryssa i rutan vid det ämne du vill bevaka och välja "omedelbar bevakning via epost" elle nåt liknande i rullgardinsmenyn i underkant och klicka på ok.
 
B
så aldrig diffspärr över krypgrund ?

så ska jag lägga in nytt golv så är det bara stegljudsdämpande som behövs på spånet? och om det ligger plast matta (den är väl EJ difftät i normala rum?) så är det bara att köra på ., alt lägga stegljudsmatta?


hur kommer det sig att man inte ska ha diffspärr i golvet, men i väggarna och tak?
någon som har en bra länk som förklarar?
 
Man kan ju inte bli annat än förvirrad.
Jag står i startgroparna att bygga till mitt hus. Jag hade den här diskutionen med min KA och han sa att man Ska ha diffspärr under färdigt golv. Däremot sa han i mitt fall med mina markförhållanden att jag inte behöver plast mot mark.
Undrar vem man ska lyssna på när den ena KA säger si och den andra säger så.
 
ante75 skrev:
...diffspärr under färdigt golv. ...
KA får nog förtydliga sig. Vilken sorts färdigt golv?
 
Över bjälklag/isolering och under golv, typ spånplatta/furugolv. Däremot gick det bra utan diffspärr under badrumsgolv pga plastmattan/fuktspärren.
 
Ska man dra ut ångspärren till syllen eller ska den sluta nertill på innerväggen? Jag har fått informationen att inte ha ångspärr i golvet (källare under hälften och krypgrund under hälften), men i väggar och tak. Var ska man då sluta med ångspärren? En fundering som jag har är att sätta en ångbroms (tex mataki halotex) i golvet för att göra det tätt för ventilationen (FTX) men ändå släppa igenom fukt. Om det är en bra tanke så vore ju det enklaste att skarva ihop ångspärr och ångbroms där golv och vägg möts... vad tror ni?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.