Hej,
Har ett problem vid upptändning i min kassett Handöl som jag installerat i vår öppna spis.
I samband med installationen så gjorde vi oxå en sotlucka eftersom rökanalen viker av innan den drar upp i skorstenen.
När vi tänder brasan så kommer det lite rök från sotluckan. Jag har försökt att täta med brandsäker isolering i själva hålet men det läcker mellan stos och lock.
Är det ngn som har ett bra tips för att komma ifrån detta problem?
 
Prova elda lite tidningspapper i spisen, eller i sotluckan, innan ni tänder på riktigt.
På så vis kanske ni får igång draget bättre?
kanske kan ni öppna ett fönster, eller nåt, samtidigt som ni tänder i spisen för att på så vis släppa in lite luft för att underlätta uppstart.
 
pettan> har du fortfarande problem med att det ryker in vid sotluckan? Om inte, hur åtgärdade du det, gick det att täta?
Jag har nämligen samma problem vid installation av en Keddy och där jag precis som du har en rökkanal som viker av och därför behövde göra en sotlucka.
För mig pyser det in lite hela tiden och inte bara vid uppstart, jag misstänker att det beror på dåligt drag.
 
vad har ni för ventilation i husena ?
kan ju saknas tilluft
 
gammalt sekelskifteshus som läcker som ett såll, så det tror jag inte är några problem.
 
Kanske är kurrylinjer eller liknande som ställer till det.
Jag har hört talas om att det kan bli sämre drag om skorstenen står på vattenådror mm.
Tycker det låter som flum, men fan vet.

Kanske är lokala vind och väderförhållanden som ställer till det?
 
jo, fast det som är så konstigt är att en våning upp har jag en kamin (andersen 4) som det är otrolig fart på. Dörren står på vid gavel vid upptändning och inte så mycket som ett uns rökdoft...
Den öppna spisen med keddyn numera installerad i står i praktiken rakt under inkopplad på pipan bredvid. Men det är två små vinklar, som förflyttar rökkanalen ca en halv sten i taget, vilket förstås försämrar draget på vägen. Men å andra sidan borde väl de ca 3 metrarna längre pipa ner till keddyn ge tillbaka lite av tappat drag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.