Svarten70 skrev:
Personligen köpte jag Chief Architect X2, inte gratis men ruskigt bra program special gjort för just hus byggning och inredning/trädgårds design.

[länk]
Kollade på tutorialen, vilket program asså!

Lite frågor ang. Chief Architect.

- Går det att få på svenska?
- De har fått med mycket men är det något som fattas? Ventilation? Värmesystem? Vattendragning/ Avlopp etc.?
- Följer programmet "amerikansk" standard? Isolering m.m
- Kan programmet själv räkna ut om man ritat galet t ex att en våning inte är stabil?
- Priskalkylering är det bara i dollars?

Ett program jag vill rita med oavsett :)

Tacksam för svar!
 
Jag kör generellt aldrig program på svenska då dom ofta är mycket svårare att navigera i än engelska genom dåliga översättningar, så vet faktiskt inte om det finns svensk verson.

Den har el installations delarna iallafall, det har jag själv testat man sätter upp kontakt och strömbrytare och kopplar dom till varandra och liknande. Inte testat VVS delarna så kan inte svara på det.

Jag skulle nog skicka mina ritningar till en architect eller byggteckniker för granskning vilket program jag än använder innan jag startar ett bygge :)

Vad det gäller material och dylikt är det helt konfigurerbart, man kan själv bestämma vilka lager man vill ha i sina väggar till exempel. Det mesta i programmet är konfigurerbart på sån detaljnivå att jag tror det mesta går att fixa om man bara orkar.

Jag har mest använt programmet för att skapa planlösningar och se dom i 3D vy :)

/Svarten
 
Har inte tid att lära mig ett avancerat program.
Vill kunna göra planritning samt fasadritning på enklast möjliga sätt ungefär som att rita på papper. Mått ska kunna läggas in med siffror (mm) som sedan ritas upp.
Ritade väggar osv ska sedan kunna dras hit och dit.
Inga testversioner som löper ut.

Tacksam för tips.
 
Hej !

Jag har använt QCAD för att göra ritningar. Testversion och enkel lärobok finns och jag tycker det är ett bra program men kan dock ej jämföra med något annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.